Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De cursus in het kort

De cursus is gericht op strategieën voor het aanleren en verbeteren van basisvaardigheden waarbij de nadruk ligt op taal en op leermotivatie van leerlingen. Je wordt uitgedaagd om kritisch te reflecteren op de kwaliteit van het onderwijs binnen jouw school en je gebruikt je collega-deelnemers daarbij als critical friend. Je eigen leerlingdata vormen daarbij een belangrijke bron. Op basis van die data kun je gerichte acties en interventies identificeren om tot verbetering te komen.

Ben je geïnteresseerd?
Stuur een mail en meld je aan
(opent in nieuw venster)
Docent in overleg

Programma

Het traject Samen-werken aan Verbetering van Basisvaardigheden biedt jou handvatten bij het verbetertraject ten aanzien van de basisvaardigheden rekenen, taal, burgerschap en digitale geletterdheid binnen je school. Je draagt daarmee bij aan de duurzame versterking van je school als geheel. Om dit veranderproces te kunnen implementeren is onderwijskundige én veranderkundige expertise essentieel om betrokkenheid en draagvlak te kunnen creëren. Bij de HvA kun je het traject afsluiten op drie niveaus: basis, gevorderd en master. Daarmee kun je kiezen met welke ambitie je deelneemt en hoe ver je je wilt ontwikkelen.

Over de bijeenkomsten

Deze cursus is het eerste onderdeel van het traject Samen-werken aan Verbetering van Basisvaardigheden en kan als losse cursus gevolgd worden (maatwerk is mogelijk), maar kan ook een opstap zijn naar de 1-jarige leergang Samen-werken aan Verbetering van Basisvaardigheden (gevorderd niveau).

 

De cursus bestaat uit 3 bijeenkomsten. Elke bijeenkomst staat in het teken van een bepaalde thematiek, waarbij je vanuit de theorie aan de slag gaat met verbetervraagstukken in je eigen praktijk. De thema's die in de bijeenkomsten aan bod komen zijn:

  • Bijeenkomst 1: Oriëntatie op basisvaardigheden en de startsituatie in de school
  • Bijeenkomst 2: Analyse van leerlingdata aan de hand van leerresultaten uit het leerlingvolgsysteem
  • Bijeenkomst 3: Van analyse naar actie door middel van gerichte interventies en veranderkundige overwegingen die daarbij een rol spelen.

 

Lees meer over de ervaringen van Zwanette

Doelgroep

Je bent een docent in het primair of voortgezet onderwijs en je wilt een sleutelrol spelen in het verbeterproces op jouw school.

Lees meer over de ervaringen van Sigrid

Cursusdagen

De data worden in onderling overleg vastgesteld.

Kosten

Deze cursus wordt incompany georganiseerd. De kosten bedragen € 11.000,- (indicatief, afhankelijk van de wensen).

Toelating

Je bent in het bezit van een educatieve bachelor en je bent werkzaam in het basis- of voortgezet onderwijs.

Tijdsinvestering

De cursus bestaat uit 3 bijeenkomsten van ieder 4 uur. In totaal moet je rekening houden met 15-20 uur studietijd.

Groepsgrootte

Het aantal deelnemers is minimaal 8 en maximaal 15.

Jouw docenten

De cursus wordt verzorgd door André Koffeman en Sanne Huijbregts. Marco Snoek is als lector verbonden aan deze cursus.

  • André Koffeman

    Hoofddocent Leren en Innoveren

    André Koffeman is hoofddocent bij de faculteit Onderwijs en Opvoeding van de HvA. Zijn onderzoeksactiviteiten zitten op het gebied van docentprofessionalisering en hij begeleidt studenten op het vlak van teacher leadership in de masters Pedagogiek en Professioneel Meesterschap. Daarnaast werkt André als onderzoeker bij de UvA.

    André Koffeman
  • Marco Snoek

    Lector Leren en Innoveren

    Marco is sinds 2003 als lector Leren & Innoveren verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Binnen dat lectoraat houdt hij zich bezig met professionaliteit en leiderschap van leraren en lerarenopleiders. Dit geeft hij, samen met een wisselende groep van onderzoekers, vorm door middel van onderzoeksprojecten, bijdragen aan de ontwikkeling en uitvoering van (master)opleidingen, ondersteuning van scholen, adviezen op het terrein van lerarenbeleid, presentaties en het schrijven van artikelen en boeken.

    Marco Snoek
  • Sanne Huijbregts

    Coördinator Samen-werken aan Verbetering van Basisvaardigheden

    Na haar promotieonderzoek aan de Universiteit van Amsterdam in 2008 ging Sanne Huijbregts aan de slag bij de Hogeschool van Amsterdam. Daar is zij werkzaam bij de masteropleidingen en binnen het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. Sinds 2016 vervult Sanne de rol van opleidingscoördinator van Master Professioneel Meesterschap en is zij intensief betrokken bij diverse innovatietrajecten in de scholen (po, vo, mbo en hbo) waar de studenten van deze opleiding werkzaam zijn.

    Sanne Huijbregts

Heb je een vraag?

Neem contact met ons op

Neem voor inhoudelijke vragen contact op met Sanne Huijbregts
s.huijbregts@hva.nl(opent in nieuw venster)
Neem voor organisatorische/overige vragen contact op met het Onderwijsbureau
020 599 55 63(opent in nieuw venster)
onderwijsbureau-foo@hva.nl(opent in nieuw venster)

Verder studeren?

cursisten tijdens les in klaslokaal

De leergang Samen-werken aan Verbetering van Basisvaardigheden (gevorderd niveau) is een 1-jarige leergang die aansluit op deze cursus. Na de 1-jarige leergang op gevorderd niveau kun je instromen in het 2de jaar van de masteropleiding Professioneel Meesterschap, die naadloos aansluit op de leergang.

Meer over Samen-werken (gevorderd niveau)