Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Sigrid van Tuijl

Cursist Samen-werken aan Verbetering van Basisvaardigheden

Sigrid van Tuijl

"De cursus was voor mij interessant, omdat je met deskundige gastsprekers en collega's van andere scholen ervaringen uitwisselt en kennis opdoet."

Ik ben sinds 9 jaar docent Nederlands op middelbare school De Joost in Leerdam en wilde graag iets nieuws leren. Naast docent ben ik ook mentor en taal- en dyslexiecoördinator op onze school van ongeveer 200 leerlingen. Ons onderwijs richt zich op leerlingen met niveau vmbo basis en vmbo kader. Mijn directrice wist dat ik graag een opleiding wilde volgen en onze school wil ook graag kennis in huis halen en ons de mogelijkheid geven ons verder te ontwikkelen, vandaar dat ik begonnen ben met de basiscursus Samen-werken aan Verbetering van Basisvaardigheden.

De cursus is mij ontzettend goed bevallen, vandaar dat ik en mijn collega Zwanette ook het gevorderdentraject gaan volgen. We hebben uit de basiscursus veel gehoord en geleerd dat we in onze school kunnen gebruiken, zoals binnen het thema verandermanagement. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat een verandering duurzaam is en niet na een jaar weer verdwijnt. En hoe kunnen we collega's meenemen in het proces, zodat zij ook achter de verandering staan. We begonnen gelijk met het opstellen van een grote aanpak om volgend jaar mee aan de slag te gaan. De combinatie van theorie en leren door te doen, maakt het voor mij uitdagend. Juist omdat we weten dat we ook het gevorderde traject gaan volgen, kunnen we nu goed de tijd nemen voor een plan van aanpak.

We weten nu een stuk beter wat we in het gevorderde traject kunnen verwachten en wat binnen onze school aangepakt kan worden. Het voelt echt als een voorsprong dat we het basistraject al hebben gevolgd, daardoor merk ik nu al dat ik anders naar informatie kijk en dit bewaar omdat het bruikbaar kan zijn in het gevorderdentraject. Mocht je zelf ideeën hebben voor jouw school of dingen op een andere manier willen aanpakken dan is deze cursus zeker een mooie 1e stap.