Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Verhaal

Zwanette van der Leeden-Haag

Cursist Samen-werken aan Verbetering van Basisvaardigheden

Zwanette van der Leeden-Haag

"De cursus was voor mij interessant, omdat je met deskundige gastsprekers en collega's van andere scholen ervaringen uitwisselt en kennis opdoet."

Ik werk al 16 jaar als docent wiskunde, biologie en coördinator rekenen en mentor bij middelbare school De Joost in Leerdam. De afwisseling in mijn functie spreekt mij ontzettend aan. Het ene jaar geef ik meer lessen wiskunde en het volgende jaar weer meer biologie. Daarbij wil ik mezelf blijven ontwikkelen en zag die mogelijkheid in de cursus Samen-werken van de HvA. Dat ik deze cursus samen met een collega kan doen, geeft een ontzettende meerwaarde. Waar Sigrid de focus meer legt op taal, focus ik meer op rekenen. Iedere collega kijkt anders naar onderwijs en door onze twee perspectieven naast elkaar te leggen kom je direct tot nieuwe inzichten.

De bijeenkomst waarin we aan de slag gingen met onze eigen onderwijsdata heeft mij positief verrast. We kregen een inkijk in hoe we de beschikbare data binnen onze school kunnen gebruiken en hebben nu ook een beeld van wat we kunnen verwachten met het participatief actieonderzoek dat we gaan starten. Binnen onze school doen we nu nog te weinig met data, dus daar gaan we een slag in maken.

De sprekers die bij iedere bijeenkomst good practices met ons deelden zijn een grote plus. Dit zijn tenslotte de mensen die zelf al met deze thema's aan de slag zijn geweest en vanuit hun ervaringen en deskundigheid ons weer verder helpen. Ik kijk nu al uit naar de sprekers waar ik in het gevorderden traject van kan leren.

Deze cursus is echt een aanrader voor iedereen in het basis- of voortgezet onderwijs die het interessant vindt om buiten het eigen vak om bezig te zijn met schoolontwikkeling.