Hogeschool van Amsterdam

Kiezen voor Communicatie of Creative Business

Media en communicatie zijn nauw met elkaar verbonden. Door digitalisering vervagen de grenzen tussen beide beide. Zowel media- als communicatieprofessionals gebruiken verhalen voor het maken van impact. Naast dit gedeelde DNA heeft elk vakgebied ook zijn eigen specialisme. Hier leggen we uit wat de belangrijkste verschillen zijn.

Eigen rol

Communicatie- en Creative Business-professionals hebben een eigen rol.

Communicatieprofessionals regisseren alle vormen van communicatie van netwerken. Dat zijn merken, bedrijven en alle andere plekken waar mensen samenwerken. Zij richten zich op de volledige ontwerpcyclus van communicatie, met media als belangrijk middel. Creative Business-professionals maken mediaformats en content. Van ontwerp en productie tot vermarkting. Ze doen dat voor de communicatie van netwerken en voor zelfstandige exploitatie.

Ander vertrekpunt

Communicatie- en Creative Business-professionals hebben een ander vertrekpunt. Communicatieprofessionals vertalen doelen van netwerken naar creatieve communicatieconcepten en -strategieën. Creative Business-professionals vertalen doelen van communicatieconcepten en -strategieën naar creatieve mediaformats en content.

Maker

Communicatie- en Creative Business-professionals maken andere dingen. Communicatieprofessionals maken communicatieconcepten en briefings waar Creative Business-professional content mee maken. Communicatieprofessionals maken zelf alleen content voor eigen (owned) media van netwerken, zoals social media. Creative Business-professionals maken alle soorten content: van social media tot AV-producties.

Strateeg

Communicatie- en Creative Business-professionals hebben eigen strategische kennis. Communicatieprofessionals zijn netwerkstrategen. Ze weten hoe ze de communicatie van netwerken kunnen regisseren en hebben diepe kennis van hoe mensen (samen)werken. Creative Business-professionals zijn mediastrategen. Ze weten wanneer ze welk medium moeten inzetten. Ze hebben diepe kennis van de werking van media en content.

Geld

Communicatie- en Creative Business-professionals hebben een andere relatie met geld. Communicatieprofessionals werken meestal met een begroting die onderdeel is van de vaste kosten van een merk of bedrijf. Die kosten worden elders terugverdiend. Creative Business-professionals zijn gericht op de al dan niet zelfstandige exploitatie van media, zowel met als zonder winstoogmerk. Zij zien media als product en kunnen zelf een bedrijf starten.

Marketing

Communicatie- en Creative Business-professionals gaan verschillend om met marketing. Communicatieprofessionals doen aan marketingcommunicatie: ze vermarkten merken, producten of diensten met behulp van media. Creative Business-professionals doen aan marketing van media: ze vermarkten mediaformats en content.

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 28 september 2020