Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Iets voor jou?

Vind jouw focus met Communicatie (CO). Verhalen brengen mensen in beweging. Ze helpen gedrag veranderen. De samenleving verbinden. Merken vernieuwen. Producten vermarkten. De wereld verbeteren. Wil jij weten hoe deze verhalen tot stand komen? Dan is de Amsterdamse opleiding Communicatie iets voor jou. Word regisseur van alle vormen van communicatie. Van concept tot content, van merk tot netwerk, intern en extern, online en offline. Jij creëert een krachtig verhaal dat impact heeft.

Interesse in de deeltijdopleiding Communicatie?
Meer informatie

Verhalen zijn overal. Bij Communicatie leer je hoe die verhalen regisseert en maakt.

Dit ga je doen

Bij de opleiding Communicatie word je voorbereid op een carrière in het communicatievak. Je leert hoe je verhalen tot leven brengt. Je verkent het proces erachter - theorie, strategie en concept- én ontwikkelt praktische skills, zoals beeldbewerking en videoproductie. Je verdiept je in ethische vraagstukken over de digitale wereld en krijgt inzicht in actuele communicatietrends. Nieuwe technologieën zoals VR en AR komen aan bod. Dit alles in wereldstad Amsterdam, het hart van creatief Nederland. Je gaat aan de slag met een uniek onderwijsprogramma: stones.

Zo ziet het stones-onderwijs er bij Communicatie uit

Jaar 1

In het 1e jaar maak je kennis met de basis van het communicatievak en de wijze waarop media ingezet kan worden om een verhaal met impact te vertellen. Je volgt 4 verplichte stones: de kracht van merken, creatie met innovatie, hoe media ons beïnvloeden en wij zijn onze verhalen. In de loop van het 1e jaar kies je – samen met je studiecoach - een eigen leerroute.

Jaar 2

In het 2e jaar volg je een flexibel studieprogramma: jij bepaalt de route. Ga je helemaal voor Communicatie, dan kies je voor stones zoals bouwen aan commmunities en online merken bouwen. Ook kun je een stone van Creative Business kiezen zoals stemmen in de stad. Maar let op: Je kunt ook stones kiezen uit impactgebieden van zowel Communicatie en Creative Business. In dit jaar kies jij een stage voor 10 weken om jouw opgedane kennis in de praktijk toe te passen.

Jaar 3

Ook in het 3e jaar volg je stones die aansluiten bij jouw persoonlijke studieroute. Je kunt ook kiezen voor stones in de vorm van een challenge. Dit is een complex vraagstuk dat vanuit verschillende disciplines bekeken wordt, zoals ‘Expeditie Eerlijk Merk’. Daarnaast loop je in jaar 3 of jaar 4 een stage van 20 weken bij een organisatie van jouw keuze.

Jaar 4

In het laatste jaar volg je jouw laatst gekozen stones of een minor. Vervolgens begin je met afstuderen. Dit bestaat uit een periode van 10 weken waar je nog één keer het allerbeste uit jezelf haalt. Je toont je kennis, kunde en talent in het onderwerp dat het best bij jou past. Zodat jij helemaal klaar bent voor jouw volgende stap!

Bekijk het volledige studieprogramma

Toelatingseisen

Havo, vwo of mbo 4

Je beschikt over een afgeronde mbo 4-, havo- of vwo-opleiding.

Lees meer over toelating

Benodigde tijd

40 uur per week

Het onderwijs vindt plaats in vier blokken per jaar. Een blok heeft zeven lesweken, waarna je twee toetsweken hebt. De contacttijd is gemiddeld 16 uur per lesweek. Daarnaast besteed je ongeveer 24 uur per week met medestudenten aan het oplossen van het beroepsvraagstuk. Je maakt opdrachten en bereidt je voor op lessen.

Lees meer over studielast

Kosten

Collegegeld en extra kosten

Naast het jaarlijks vastgestelde collegegeld moet je rekening houden met ongeveer € 600 per jaar voor boeken, readers en vakmaterialen. Houd ook rekening met de aanschaf van een laptop.

Lees meer over studiekosten

Waarom Communicatie aan de HvA?

  • De meest volledige communicatie-opleiding van Nederland, mede door de unieke samenwerking met de media-opleiding Creative Business (CB), waar jij de regie behoudt op jouw studiepad.
  • Studeren in Amsterdam: het hart van creatief Nederland. De stad waar jij aan de slag gaat met bekende opdrachtgevers als HEMA, IKEA en het Van Gogh Museum.
  • We beschikken over unieke mediafaciliteiten als tv- en radiostudio’s en een immersive lab. Hier leer jij de praktische vaardigheden om krachtige verhalen te maken.
  • En genoeg clubs en hubs om je bij aan te sluiten! Zoals Campus Creators, en de studievereniging Mimagine.
Lees verder

Voor wie?

  • Je bent geïnteresseerd in communicatie in (online) tekst, beeld en geluid
  • Je wil leren hoe je gedrag kunt beïnvloeden door middel van communicatie
  • Je hebt een ondernemende en proactieve houding