Hogeschool van Amsterdam

Werkplekleren

Maak kennis met...

Testimonial

Jasper Hooimeijer

Maak kennis met de HvA-collega's die nauw betrokken zijn bij het werkplekleren.

Als Instituutsopleider zie ik hoe mooi het is dat onze studenten op gedreven scholen leren wat het is om docent te zijn. Het is de plek om voorbereid te worden op de toekomst.

Jasper Hooimeijer - Voorzitter Expertisegroep Werkplekleren

Graag stel ik me even voor. Ik ben Jasper Hooimeijer, 36 jaar en vader van een dochter en een zoon. Voordat ik twee jaar geleden startte op de HvA heb ik tien jaar in het voortgezet onderwijs gewerkt. Nu leid ik een nieuwe generatie docenten op en ben ik één van de Instituutsopleiders.

Als Instituutsopleider zie ik hoe mooi het is dat onze studenten op gedreven scholen leren wat het is om docent te zijn. Het is dé plek om voorbereid te worden op de toekomst. Met de komst van de Instituutopleidersteams, kortweg IO-teams, is de HvA een nieuwe weg ingeslagen om het werkplekleren te verbeteren en te verankeren. Het werken in teams zorgt voor meer cohesie en eenduidigheid voor onze studenten én voor de opleidingsscholen.

Ieder IO-team wordt aangestuurd door een van de zes coördinatoren werkplekleren. Deze zes coördinatoren overleggen met elkaar, stellen kritische vragen, ondersteunen de instituutsopleiders en elkaar. Samen vormen zij de Expertisegroep Werkplekleren.

Wat is nu mijn rol in het geheel? Ik ben één van de zes coördinatoren en tevens voorzitter van de Expertisegroep Werkplekleren. In deze rol neem ik deel aan de klankbordgroep werkplekleren en ben ik het aanspreekpunt voor het managementteam van de faculteit en het stagebureau. Het is mijn taak om bruggen te bouwen en ervoor te zorgen dat alles met elkaar verbonden is. Hoe ik dat ga doen? Door heel hard te werken, veel te communiceren, veel te lachen, maar bovenal heel creatief te zijn.

Ik kijk ernaar uit om het komende jaar met de IO-teams en de scholen te werken, zodat we er samen voor zorgen dat de studenten van nu de aanstormende docenten van morgen worden.