Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Iets voor jou?

Wat komt er kijken bij het ontwikkelen van nieuwe medicijnen? Hoe zuiver je oppervlaktewater? Wil je deze ingewikkelde materie op een heldere manier aan leerlingen uitleggen? Dan is de voltijdopleiding Leraar Scheikunde iets voor jou.

Dinsdag 14 oktober
Kom naar de online voorlichtingsavond
Jasmijn en Lisa vertellen je meer over waarom zij de opleiding Leraar Scheikunde hebben gekozen!

Begin jij na de zomer met Leraar Scheikunde voltijd? Wij hebben alle belangrijke info voor je op een rijtje gezet.

Ga naar Start Opleiding

Dit ga je doen

De voltijdopleiding Leraar Scheikunde duurt 4 jaar. Al in het eerste jaar ga je aan de slag op een opleidingsschool. Je leert lessen maken en geven die passen bij de ontwikkeling van je leerlingen. Maar ook hoe je ze nieuwsgierig maakt en gemotiveerd houdt. Je oefent hoe je dat steeds beter kunt doen. Je hebt ruimte om richting te geven aan je studie en jouw leerproces. Daarbij krijg je hulp van een studentbegeleider.

Lisa en Jasmijn vertellen je meer over de sfeer op de opleiding én in het Kohnstammhuis.
Jaar 1

In jaar 1 leer je wat er allemaal komt kijken bij het docentschap. Je hebt bezoekdagen op scholen en loopt stage waarvoor je je allereerste lessen ontwerpt op basis van theorie over lesgeven. Je verdiept daarnaast je kennis over natuur- én scheikunde. Het eerste semester zitten de studenten van de opleidingen Leraar Natuurkunde en Leraar Scheikunde bij elkaar. Vanaf semester 2 heb je nog enkele vakken samen en specialiseer je je in je eigen vakgebied. 

Jaar 2

In jaar 2 geef je op je stageschool elke week een aantal lessen. Voor je stage leer je nog meer over de theoretische achtergrond van lesgeven: het leren van de leerling en het orde houden zijn bijvoorbeeld belangrijke thema’s. Ook volg je veel scheikundevakken. Aan het eind van jaar 2 ben je in staat de landelijke kennistoets scheikunde te doen. 

Jaar 3

In jaar 3 staat de individuele leerling centraal en dus leer je te differentiëren in de klas. Vanaf dit jaar zijn er meer keuzemogelijkheden in de vorm van je minor en een keuzemodule. Je kan ervoor kiezen deze keuzeruimte in te zetten voor vakken uit een andere opleiding om zo relatief snel een tweede bevoegdheid te behalen, bijvoorbeeld in natuurkunde. 

Jaar 4

In jaar 4 rond je de opleiding af met een uitgebreide stage en 2 eindopdrachten op het gebied van vakdidactiek en pedagogiek. Daarnaast is er een afrondend scheikundevak en een afsluitend eindassessment.

Bekijk het studieprogramma

Toelatingseisen

Havo, vwo of mbo 4

Je wordt tot deze opleiding toegelaten met een havo-, vwo- of mbo 4-diploma. Voor deze opleiding gelden extra toelatingseisen.

Lees meer over toelating

Benodigde tijd

40 uur per week

Bij een volledig programma heb je circa 19 contacturen per week in het eerste studiejaar. Daarnaast werk je ca. 20 uur aan projecten, opdrachten en het voorbereiden van lessen en tentamens. In de jaren daarna wordt het stageonderdeel steeds groter.

Lees meer over studielast

Kosten

Collegegeld en extra kosten

Houd naast het jaarlijks vastgestelde collegegeld rekening met extra kosten voor boeken, readers en vakmaterialen van ongeveer € 600,- voor het eerste jaar (inclusief ca. € 200,- voor het introductiekamp). Daarnaast heb je een laptop nodig.

Lees meer over studiekosten

Waarom Leraar Scheikunde voltijd aan de HvA?

Studenten tijdens practicum
  • Je geeft zelf richting aan je opleiding, je ontwikkeling en wat voor leraar je wil zijn.
  • Je begeleider helpt je om keuzes te maken die bij je passen en bij de fase in je ontwikkeling.
  • Je leert lesgeven in de praktijk bij verschillende opleidingsscholen in Amsterdam en in de regio.
  • Je leert omgaan met een grote verscheidenheid aan leerlingen, studenten en ouders.
  • Je ontwikkelt een open houding om met een nieuwsgierige, open blik naar mensen en situaties te kijken.

Voor wie?

Student tijdens practicum
  • Je hebt interesse in scheikunde.
  • Je bent onderzoekend, creatief, communicatief en geïnteresseerd in het leerproces van de leerling.
  • Je wilt graag direct impact hebben op jongeren.