Hogeschool van Amsterdam

Werkplekleren

Werkplekleren deeltijd

De Faculteit Onderwijs en Opvoeding van de HvA verzorgt alle tweedegraads lerarenopleidingen ook in deeltijdonderwijs. Er zijn bijna evenveel deeltijd- als voltijdstudenten tweedegraads.

De vorm van de leerwerktrajecten van de deeltijdstudenten is uiteenlopend. Bij de vormgeving van de deeltijdopleidingen gaat de HvA van de volgende principes uit. 

  • Deeltijdopleidingen en voltijdopleidingen gaan uit van dezelfde bekwaamheidseisen. Het curriculum van de deeltijdopleidingen is wel anders georganiseerd dan bij de voltijdopleidingen. Alle informatie over de curricula is te vinden in de studiegids van de opleiding; 
  • De HvA veronderstelt dat deeltijdstudenten over eerder verworven competenties (EVC’s) beschikken op het gebied van studievaardigheden en studiehouding die hen in staat stellen met minder studietijd en met minder begeleiding startbekwaam te worden;
  • In de deeltijdopleidingen is ruimte voor flexibiliteit. Voor iedere deeltijdstudent is een studiecontract opgesteld waarin het individuele studieprogramma is vastgelegd. Dit contract wordt opgesteld op basis van een intakegesprek met de student en is gebaseerd op eerder verworven competenties en de vorderingen die de student in de loop van de opleiding maakt. De vorm en omvang van het werkplekleren kan hierdoor per student verschillen.

Alhoewel de vorm en het verloop van het werkplekleren voor deeltijdstudenten dus anders kan zijn dan voor voltijdstudenten, gelden wel dezelfde eisen ten aanzien van de inhoud van de leerwerktrajecten en de leerdoelen per opleidingsjaar (zie studentenhandleiding werkplekleren).

Stagedagen en beoordelingscriteria

De HvA hanteert onderstaande indicatie voor het aantal dagen dat een deeltijdstudent per jaar stageloopt. Het gaat hier om richtlijnen en niet om een toetscriterium voor een beoordeling.

Studiejaar Stagedagen Begeleiding en beoordeling
1

Semester 1: 1 of 2 dagdelen

Semester 2: 1 dagdeel per week

Begeleiding:

  • Een centrale begeleider voor alle eerstejaars studenten;
  • Begeleiding door Werkplekbegeleider (of de vakdocent) bij lesactiviteiten gedurende het leerwerktraject;
  • Begeleiding door andere docenten bij specifieke taken/opdrachten;
  • De verdeling van de begeleidingstaken tussen Werkplekbegeleider, Schoolopleider en Instituutsopleider kan per school verschillen;

Beoordeling:

  • De Werkplekbegeleider geeft een beoordelingsadvies WPL 1; de eindbeoordeling wordt verzorgd door de Instituutsopleider/HvA-examinator.  
2 Minimaal 1 dagdeel per week gedurende het hele schooljaar.

Begeleiding:

  • Een vakdocent als Werkplekbegeleider voor de dagelijkse begeleiding;
  • Daarnaast lesbezoek/voortgangsbespreking door Schoolopleider en/of HvA-begeleider; de werkwijze kan per school verschillen;

Beoordeling:

  • Nadat de student zijn zelfevaluatie aan het portfolio heeft toegevoegd, geeft de Werkplekbegeleider een beoordelingsadvies Werkplekleren 2; de eindbeoordeling wordt verzorgd door de HvA- examinator.
3 Minimaal 1 dagdeel per week gedurende het hele schooljaar.

Begeleiding:

  • Een vakdocent als Werkplekbegeleider voor de dagelijkse begeleiding;
  • Een lesbezoek en voortgangsbespreking door Schoolopleider en/of HvA-begeleider; de werkwijze kan per school verschillend zijn afgesproken;

Beoordeling

  • Nadat de student zijn zelfevaluatie aan het portfolio heeft toegevoegd, geeft de Werkplekbegeleider een beoordelingsadvies Werkplekleren 3; de eindbeoordeling wordt verzorgd door de HvA-examinator.
4 Minimaal 1 dagdeel per week gedurende het hele schooljaar.

Begeleiding:

  • Een vakdocent als Werkplekbegeleider voor dagelijkse begeleiding;
  • Lesbezoek/voortgangsbespreking door Schoolopleider en/of HvA-begeleider; werkwijze kan per school verschillend zijn afgesproken;

Beoordeling:

  • Nadat de student zijn zelfevaluatie aan het portfolio heeft toegevoegd, geeft de Werkplekbegeleider een beoordelingsadvies Werkplekleren 4; de eindbeoordeling wordt verzorgd door de HvA- examinator.

 

 

 

 

 

De HvA biedt deeltijdstudenten de mogelijkheid de opleiding versneld te doorlopen door jaar 1 en 2 te combineren. Ook dan geldt dat zij minimaal 1 dagdeel per week stage lopen. De richtlijnen geven start- en eindmomenten aan, er zijn echter geen vaste weekdagen voor de leerwerktrajecten van deeltijdstudenten. De deeltijdstudent maakt zelf de afspraken op maat met de stageschool. Veel deeltijdstudenten hebben al een aanstelling op een school als (nog onbevoegd) docent. Deze aanstelling moet als leerwerktraject worden aangemeld bij de opleiding. De aanstelling kan gelden als leerwerktraject wanneer:

  • er op de stageschool begeleiding is voor de deeltijdstudent;
  • er op de stageschool ruimte is voor het leerproces en voor het werken aan alle bekwaamheidseisen, op basis van de leerdoelen van de student. 

Bezoekdagen

Tijdens het eerste semester van het eerste jaar van de opleiding maken de propedeusestudenten op twee bezoekdagen kennis met een opleidingsschool. Deze dagen zijn direct in het eerste semester van de propedeuse gepland en geven de startende student de mogelijkheid om te ervaren of zijn keuze voor de opleiding en het beroep van leraar de juiste is.

De bezoekdagen worden door het stagebureau in overleg met de opleidingsscholen op donderdagen gepland. Studenten schrijven zich voor zowel de eerste als de tweede bezoekdag in; per bezoekdag hebben zij de keuze uit twee data. Het stagebureau informeert de opleidingsschool welke studenten er komen. De studenten werken aan de hand van hun ervaringen hun eerste beroepsopdracht (1) uit.

De eerste bezoekdag staat gepland (semester 1a) op 11 en 18 oktober 2018. Op deze eerste bezoekdag stellen de scholen studenten in de gelegenheid om lessen te observeren en interviews te doen, zodat zij een portret van de school kunnen maken.

De tweede bezoekdag staat gepland (semester 1b) op 22 en 29 november 2018. Tijdens deze tweede bezoekdag werken de studenten aan portretten van een leerling en een docent.

Gepubliceerd door  Faculteit Onderwijs en Opvoeding 27 mei 2019