Hogeschool van Amsterdam

Hoe kunt u helpen bij studiekeuze?

Uit onderzoek blijkt dat studiekiezers hun ouders of begeleiders als belangrijkste hulpbron zien bij hun studiekeuze. En dat is logisch, u kent hen tenslotte het beste. Maar hoe kunt u de juiste hulp bieden?

Onze keuzecoaches hebben de studiekiezers gevraagd wat hun ouders en begeleiders kunnen doen om hen te helpen: 

Wel doen

Niet doen

Luisteren en open vragen stellen Pushen in een bepaalde richting
Juiste timing: gesprek voeren wanneer het goed voelt Zelf gaan zoeken op internet
Kanten benoemen die ik nog niet van mezelf ken Meteen kritiek geven
Rustig blijven Gelijk een antwoord of reactie verwachten
Praktische steun, bijv. mee naar open dag Forceren. "Je moet..."

Sommige studiekiezers vinden het kiezen van een studie erg lastig en sluiten zich ervoor af. Zij lijken er niet mee bezig te zijn of zich er druk om te maken. Dat kan voor u een lastige situatie zijn. 

Ga dan eens na waarom kiezen zo moeilijk is. Weet hij niet hoe of waar hij moet beginnen? Ziet hij door de bomen het bos niet meer? Vindt hij het lastig om te zien wat hij leuk vindt of waar hij goed in is?

Vaak is niet onwil, maar onmacht de reden dat iemand zich afsluit voor het studiekeuzeproces. Een open gesprek zonder oordelen kan dan welkom zijn. 

Het kan soms lastig zijn om een gesprek over studiekeuze te voeren. U herkent misschien wel dat het lijkt alsof u er altijd op het verkeerde moment over wilt praten. Of dat u de verkeerde vragen lijkt te stellen. De volgende tips kunnen hierbij helpen:

Kies het juiste moment

Het juiste moment is voor iedereen anders. Het is belangrijk dat het het juiste moment voor de studiekiezer is. Vraag dit. 

Sommige ouders of begeleiders plannen bewust een afspraak in met hun kind om het over studiekeuze te hebben. Andere ouders geven aan dat de afwas het beste moment is om met hun kind te praten. Of tijdens een (langere) autorit. Of tijdens een wandeling. Veel studiekiezers vinden het fijn als het gesprek 1-op-1, in alle rust gevoerd wordt. Dus zonder afleiding van anderen. 

Stel open vragen

Hoe gaat het met je studiekeuze? Heb je er al iets aan gedaan? Weet je al wat je wilt gaan studeren? Het zijn allemaal gesloten vragen. En dat zijn niet de beste vragen voor een gesprek over studiekeuze. 

Probeer daarom open vragen te stellen. Hoe kan ik je helpen? Wat heb je al gedaan? Hoe heb je dat ervaren? Hoe wil je het verder aanpakken en met wie?

Pas op met oordelen

Als ouder of begeleider weet u wat goed is voor uw kind. Toch is het beter om dit niet direct te uiten. Laat een studiekiezer zelf bedenken wat bij hem past en de keuzes en stappen bepalen die hij wil maken. Probeer niet teveel te sturen, maar ga, zonder teveel te oordelen, in gesprek over de verschillende mogelijkheden.

Help structureren

"Ik zie door de bomen het bos niet meer", is een uitspraak waarin veel studiekiezers zich herkennen. 

Als ouder of begeleider kunt u helpen bij het structureren van de zoektocht. Dit kunt u doen door samen een schema met studierichtingen te maken en te kijken welke hiervan de studiekiezer aanspreken. Een handige website hierbij is studiekeuze123.nl

Ook kunt u helpen bij het maken van een planning. Wanneer is welke open dag? Waar en wanneer kun je proefstuderen bij de opleidingen die je interessant lijken?

Stimuleer de studiekiezer om in actie te komen. 

 

Lees ter inspiratie dit artikel over het belang van goede oriĆ«ntatie. 

Wilt u meer weten over hoe u een studiekiezer kunt begeleiden bij zijn studiekeuze? De Hogeschool van Amsterdam organiseert twee keer per jaar een voorlichtingsavond voor ouders en begeleiders. Tijdens deze avond vertellen ervaren studiekeuzecoaches over het studiekeuzeproces, wat uw rol hierin is en geven zij tips hoe u kunt helpen. 

Bent u niet in de gelegenheid om naar de voorlichtingsavond te komen? Bekijk dan het webinar.

Meer informatie over de voorlichtingsavond
Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 16 september 2019

Goed onderwijs: daar staan we voor bij de HvA

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien