Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Terugblik Food for Thought Inspiratiesessie september 2023

Experimenting Liveness. Introductie van het UKRAiNATV Netwerk: STREAM ART experimenten tussen Amsterdam, Krakau en Kiev

2 okt 2023 14:22 | Kenniscentrum FDMCI

Op 28 september vond de maandelijkse lunchbijeenkomst van het Kenniscentrum FDMCI en CoECI plaats, bestemd voor onderzoekers, docenten en studenten. Deze keer stond de Food for Thought in het teken van de tactical media room UKRAiNATV, onder leiding van de onderzoeksgroep Netwerkcultuur. Via een live verbinding stonden de deelnemers in contact met Oekraïne om kennis te maken met een van de meest experimentele mediaplatforms van de wereld. Via dit platform komen internationale artiesten, mediafreaks, activisten, onderzoekers, muzikanten, vluchtelingen, mensen in nood, technofreaks en expats samen om letterlijk verbinding te maken met elkaar en de wereld om hen heen. Er werd verteld hoe dit grensverleggende mediaproject tot stand is gekomen en hoe er tegelijkertijd (virtueel en fysiek) wordt gebouwd aan een Europees netwerk.

Stream Art & Tactical Media

UKRAiNATV ontstond aan het begin van de Russische invasie in Oekraïne en creëerde een live-streaming collectief dat kunst, activisme en technologie verenigt. StreamArtStudio zond live uit vanuit de toegangspoort Krakau en creëerde een hub voor door de oorlog ontheemde vluchtelingen. Ze werden al snel een multiplatform uitlaatklep voor jonge stemmen die in de traditionele media ongehoord blijven. Een paar maanden later begon de oorlog.

Het lectoraat Netwerkcultuur, ook wel het Institute of Network Cultures (INC), startte een samenwerking met UKRAiNATV. Onlangs is deze uitwisseling verder ontwikkeld met een knooppunt in Kiev, de kunstgemeenschap Carbon en het Collider Creative Culture Cluster. Zij hebben de krachten op het snijvlak van mediakunst, experimentele elektronische muziek en revitalisering van postindustriële gebieden gebundeld, waarbij Oekraïense kunst en cultuur lokaal en wereldwijd worden gepromoot. Als uiting van 'independence without borders'.

Deze samenwerkingen worden via het onderzoeksproject verder versterkt en uitgebreid tot een Europees netwerk voor Stream Art en Tactical Media.

Over het lectoraat Netwerkcultuur

Netwerkcultuur -ook wel INC genaamd- heeft een lange staat van dienst in het onderzoeken en ontwikkelen van hybride formats, van het ontwikkelen van een open-access digital publishing toolkit tot het kritisch verkennen van de mogelijkheden van online video.

De laatste tijd voelde INC de behoefte om de reikwijdte van haar onderzoek uit te breiden naar audiovisuele content. In deze periode zijn ze begonnen met het ontwikkelen van een nieuwe audiovisuele publicatiereeks genaamd The Void.

Van interviews tot documentaires en talkshows, via muziekoptredens en memes, The Void wil een plek zijn waar geëxperimenteerd wordt met die praktijken en methodologieën, die verder gaan dan 'gewoon' tekst en die voorzien in een dringende behoefte om audio/visuele mogelijkheden tot uitdrukking te brengen.

Zodoende is het uiteindelijke doel van dit project om een platform te creëren, dat openstaat voor externe samenwerking met onafhankelijke kunstenaars en onderzoekers over de hele wereld, virtueel of fysiek.

Over de sprekers

Geert Lovink is sinds 2004 lector en tevens oprichter van het Institute of Network Cultures (INC) bij de Hogeschool van Amsterdam.

Hij is een Nederlandse mediatheoreticus, internetcriticus en auteur van een groot aantal boeken. In 2003 behaalde hij zijn Ph.D. aan de Universiteit van Melbourne, gevolgd door een postdoc positie aan de Universiteit van Queensland.

Van 2004 tot 2012 was Geert bovendien associate professor in het nieuwe media programma van Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. In 2005 en 2006 was hij fellow aan het Institute of Advanced Study in Berlijn. Van 2007 tot 2017 doceerde hij aan de European Graduate School (Saas-Fee/Malta) waar hij vijf promovendi begeleidde.

In december 2021 werd Geert Lovink benoemd tot hoogleraar Kunst en Netwerkculturen aan de afdeling Kunstgeschiedenis, Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. De leerstoel (één dag per week tot september 2026) wordt ondersteund door de Hogeschool van Amsterdam.

Tommaso Campagna werkt sinds augustus 2021 bij INC als onderzoeker en redacteur. Hij heeft een Research Master in Media Studies aan de Universiteit van Amsterdam en werkte eerder samen met verschillende activisten en onderzoeksgroepen zoals Tracking-Exposed, Hackmedia en Amsterdam Alternative.

In eerste instantie kwam hij in 2019/2020 bij INC als onderzoeks- en publicatiestagiair voor het project Making Public. Daarna ging hij verder met het trainen van de digitale publicatie stagiaires, het produceren van digitale publicaties, het werken aan onderzoeksprojecten (tactische visuele cultuur, onze creatieve reset), samen met het bijhouden van de INC website en video publicaties.

Daarnaast is Tommaso beeldend kunstenaar en werkt hij aan documentaires.

Giulia Timis maakt onderdeel uit van UKRAiNATV en is daarnaast onderzoeker bij INC.

Heb je interesse om UKRAiNATV te volgen? Dat kan via YouTube, Instagram en ASP.

Kom ook naar de laatste Food for Thought van dit jaar!

Wil je de volgende keer ook graag aanschuifen bij de Food for Thought lunchsessie? Zet dinsdag 28 november van 12 tot 13 uur dan nu alvast in je agenda.

De sprekers, thema's en locatie van deze Food for Thought worden binnenkort bekend gemaakt.