Hogeschool van Amsterdam

AMFI Zeitgeist: mode in 2020

10 feb 2014 13:58 | Afdeling Communicatie

In de grote hal van Roest presenteren tweedejaars AMFI-studenten op woensdag 5 februari hun toekomstvisioen. Het loopt storm: zo’n 1500 bezoekers zijn hier op afgekomen. Voor het evenement Triptiek richten de studenten hun blik op de Zeitgeist van 2020.

De industriële hal van Roest lijkt omgebouwd tot een droom, met 3D-installaties als zwevende ballen in neonkleuren. Hier presenteren de studenten van de afstudeerrichtingen Design, Branding en Management hun concept dat de Zeitgeist van 2020 reflecteert. Vanuit verschillende disciplines werkten ze samen, zoals op de werkvloer, en vanavond presenteren ze hun collectie.

 

 

Anonym

Terug naar het ambacht

Als de modellen de catwalk opkomen zien we rustige tinten als wit en grijs, en organisch materiaal. De collectie Anonym krijgt het grootste applaus, met draagbare mode in grijstinten, die als het ware om de modellen gevlochten zit. De zaal lacht als modellen met z'n tweeën opkomen in een enorm broekpak, clownesk marcherend (Mid); een uitzondering op de rustige trend die overheerst.

Uit het grote broekpak kwam een mannetje tevoorschijn (Mid)

Trends in 2020

Wat zegt dit over de toekomstige Zeitgeist van Nederland? Gertrude van Niekerk, projectleider van Triptiek, legt uit: 'We zien dat rust en terug naar je eigen niche belangrijk wordt tussen alle hectiek. Oude ambachten maken een comeback en worden gecombineerd met technologische ontwikkelingen.' Een voorbeeld van terug naar rust is de collectie SUF voor mensen die even weer tot bezinning moeten komen (bijvoorbeeld met een sabbatical).

Samenwerking met bedrijven

De studenten hebben naar creatieve manieren van financiering gezocht. De komende tijd worden alternatieve manieren van financiering belangrijker, waarbij kunstenaars, ondernemers en bedrijven de krachten en kennis bundelen. Zo kregen de studenten van de SUF-collectie (voor mensen met bijv. sabbatical) het advies samen te werken met een zorgverzekering, de groep Tone die met muziek werkt zou zich op Sony kunnen richten.

Mode vraagt kritisch denken

Sean Chiles, medeprojectleider van Triptiek, vertelt waarom voor het thema Zeitgeist is gekozen. Sean: 'We willen studenten stimuleren om een langere termijnvisie te vormen. Door de blik te richten op 2020 hebben de studenten over de huidige crisis heen gekeken. Wat wordt de lifestyle, hoe ontwikkelt de maatschappij zich, de politiek, kunst en de media? Mode is je losmaken van het heden. Daarvoor is het nodig dieper te kijken en een kritische bril op te zetten.'

Voor het evenement Triptiek namen de AMFI- studenten drie weken lang 10 Nederlandse regio's onder de loep in groepen. Ze gingen in dorpen en steden op onderzoek uit om te ontdekken wat een regio eigen maakt, om deze roots weer te verwerken in hun toekomstvisie.

Het motto van Kompot: wie wat bewaart heeft wat

Foto's: Ill & Lauw