Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

Nieuw onderzoek naar arbeidskansen van jongeren met psychische en hersengerelateerde aandoeningen

Jongeren aan het werk

Maar liefst één op de vier Nederlanders heeft een psychische of hersengerelateerde aandoening. Voor hen is de overgangsperiode van studie naar duurzaam werk, extra moeilijk, zeker wanneer zij te maken hebben met structurele, maatschappelijke ongelijkheid. Ingrid Boelhouwer, docent & senior onderzoeker Toegepaste Psychologie, en Sietske Jansma, docent/coach en coördinator Loopbaanloket, hebben vanuit de HvA samen met een consortium van andere partijen een NWO subsidie ontvangen om uit te zoeken wat deze jongeren kan helpen tijdens hun loopbaan.

Eind 2024 deed NWO vanuit de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) een subsidieoproep  voor onderzoek naar de participatie van Nederlanders met een psychische of hersenaandoening. Is er voldoende steun voor hen als ze onderwijs volgen of werken? En hoe is dat geregeld wanneer ze in een overgangsperiode zitten van school naar werk of van herstel naar een baan? Ingrid Boelhouwer en Sietske Jansma zagen die oproep en wisten meteen dat ze hiermee aan de slag wilden. Ze kenden zoveel verhalen van studenten en alumni met psychische of hersengerelateerde problemen die meer steun hadden kunnen gebruiken.

Niet alleen een individueel probleem

Na matchingsbijeenkomsten georganiseerd door NWO dienden de HvA-onderzoekers samen met collega’s van de Universiteit van Tilburg, de Radboud Universiteit, Hogeschool Windesheim en het Trimbos Instituut een onderzoeksvoorstel in. Recent werd dit gehonoreerd(opent in nieuw venster). Hun vierjarige project heeft tot doel een kader te ontwikkelen dat verklaart hoe individuele, organisatorische en maatschappelijke factoren op elkaar inwerken en zo de overgang van onderwijs naar werkgelegenheid beïnvloeden. Meer kennis over de transitie van onderwijs naar werk is nodig, waarbij de ervaringen van deze jongvolwassenen zelf én van betrokken partijen, zoals onderwijsprofessionals, werkgevers en sociale- en maatschappelijke ondersteuning, centraal staan.

Ik vind het heel belangrijk dat iedereen een plek in de maatschappij kan vinden. We zijn allemaal waardevol. Als een jongvolwassene geen baan kan vinden, is dat niet alleen een individueel probleem. Ook organisaties en de maatschappij zouden mensen moeten helpen om tot bloei te komen.
Ingrid Boelhouwer

Ingrid Boelhouwer

Docent & senior onderzoeker

Lees meer

Het doel is bij te dragen aan betere kansen op inclusief en duurzaam werk, verbeterd mentaal welzijn en een betere samenwerking tussen onderwijs, zorg, beleid en arbeidsmarkt. Hierbij kijken de onderzoekers specifiek naar jongvolwassenen met een psychische of hersen gerelateerde kwetsbaarheid die te maken hebben met structurele, maatschappelijke ongelijkheid.  Denk daarbij onder andere aan discriminatie, stigma en ongelijke toegang tot stages of ontwikkelingsmogelijkheden en barrières tijdens cruciale overgangsmomenten zoals de instroom op de arbeidsmarkt. Boelhouwer: 'Het spreekt me aan dat we naar meerdere lagen in het onderzoek kijken; het individu, de werkgever, maar ook de maatschappij.'

LoopbaanLoket

Studenten Toegepaste Psychologie kunnen meewerken aan dit onderzoek als ze in hun vierde jaar stage lopen bij het LoopbaanLoket. Jansma vertelt: ‘Het LoopbaanLoket is bedoeld om studenten en alumni van de Hogeschool van Amsterdam te ondersteunen tijdens hun studieloopbaan en hun start op de arbeidsmarkt. Het wordt gerund door vijf tot zeven studenten Toegepaste Psychologie die in hun laatste jaar van de opleiding zitten.’ ‘De HvA is de behoorlijk uniek als hogeschool met een  LoopbaanLoket,’ vult Boelhouwer aan.

Het LoopbaanLoket is bedoeld om studenten en alumni van de Hogeschool van Amsterdam te ondersteunen tijdens hun studieloopbaan en hun start op de arbeidsmarkt. Het wordt gerund door studenten van de opleiding Toegepaste Psychologie.
Sietske Jansma

Sietske Jansma

Docent/coach en coördinator Loopbaanloket

Tijdens de eerste twee jaar onderzoeken de TP studenten welke individuele, maatschappelijke en organisatorische factoren betrokken zijn bij de overgang van onderwijs naar werk en houden daarvoor onder andere interviews. Tijdens de laatste twee jaar ontwikkelen de studenten in co-creatie met stakeholders en deelnemers aan het onderzoek, interventies. ‘Ik denk dat het hartstikke leuk voor studenten is!’ zegt Boelhouwer enthousiast. ‘Sietske en ik begeleiden hen, maar ondertussen bouwen ze direct aan hun eigen netwerk van onderzoekers van andere hogescholen, universiteiten, het Trimbos Instituut en onze samenwerkingspartners.’

Meer weten over het onderzoek?

Neem contact op met Ingrid Boelhouwer of Sietske Jansma.