Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Marc Hoijtink nieuwe hoofdredacteur vakblad sociaal werk

16 nov 2021 14:00 | Faculteit Maatschappij en Recht

Marc Hoijtink, senior onderzoeker bij het lectoraat Stedelijk Sociaal Werken en als docent en coördinator verbonden aan de Master Social Work, is de nieuwe hoofdredacteur van Vakblad Sociaal Werk. Het vakblad is met bijna 5000 abonnees het grootste vaktijdschrift op het gebied van sociaal werk in Nederland. Het tweemaandelijks blad is voor professionals en studenten in sociaal werk en voor mensen die geïnteresseerd zijn in de hulpverlening en preventie aan kwetsbare groepen in alle lagen van de samenleving.

Marc Hoijtink

Marc Hoijtink combineert zijn nieuwe baan met zijn huidige werk bij de master Social Work en onderzoek bij het Lectoraat Stedelijk Sociaal Werken. ‘Juist de combinatie is aantrekkelijk’, zo laat hij weten. ‘Bij een ingewikkeld vak als sociaal werk hoort een stevig tijdschrift dat tegelijk toegankelijk is voor een brede groep lezers. Ik vind het een eer en een prachtige uitdaging om het vakblad weer wat verder te brengen en bij te dragen aan professionalisering van het beroep’.

Verwetenschappelijking van het vak

Hij wil zich onder meer richten op verdere verwetenschappelijking van het vak. ‘In het sociale domein komt steeds meer kennis vrij over sociaal werk, onder andere omdat lectoraten aan Hogescholen goed op stoom zijn gekomen. Sinds de decentralisering is er bovendien op universiteiten meer wetenschappelijke aandacht voor het werk van professionals in het sociale domein. Het vakblad is een belangrijk vehikel om deze kennis te verspreiden en zo relevant te maken voor de praktijk’.

Professionaliteit in een veranderende verzorgingsstaat

Eerder publiceerde Marc Hoijtink verschillende boeken en artikelen over sociaal werk, in het bijzonder over professionaliteit en professionaliseringsvraagstukken in een veranderende verzorgingsstaat. Hij werkte onder meer mee aan invloedrijke boeken als De verhuizing van de verzorgingsstaat. Hoe de overheid nabij komt, het boek De Brede Basis van Sociaal Werk. Grondslagen, methoden en praktijken en aan het recent verschenen boek Professionalisering van sociaal werk. Theorie, praktijk en debat in Nederland en Vlaanderen.