Hogeschool van Amsterdam

Urban Management

Antenne

Project

Antenne is een methode om ontwikkelingen op de drugsmarkt en in middelengebruik op de voet te volgen en nieuwe trends tijdig waar te kunnen nemen.

Antenne is een jaarlijks terugkerend onderzoek dat wordt uitgevoerd in samenwerking met Jellinek Preventie. In de multi-methodische onderzoeksaanpak wordt zowel kwalitatieve als kwantitatieve informatie verzameld.

Antenne Amsterdam bestaat al sinds 1993. Sinds 2017 is er ook een Antenne Gooi en Vechtstreek.

ANTENNE 2018

Op 20 september 2019 is de nieuwste Antenne 2018 Amsterdam gepubliceerd. In Antenne 2018 worden trends in het Amsterdamse uitgaansleven en ontwikkelingen in middelengebruik en drugsmarkt beschreven vanuit verschillende invalshoeken: een panelstudie, een survey onder cafébezoekers en een analyse van uitslagen van de drugstestservice.

Vanuit het uitgaansleven komen kritische geluiden over festivallisering en feesttoerisme. Bijna alle uitgaanders drinken alcohol, en soms fors ook, maar alcoholvrije dranken en het inlassen van alcoholvrije periodes winnen terrein. Roken en blowen in het uitgaansleven loopt terug. Hoewel het totale aandeel rokers weinig veranderde, is een dagelijkse sigaret niet langer de norm.

Ecstasygebruik stagneert; na jaren van forse groei is sprake van een lichte daling. Maar ecstasy blijft een populair middel en de pillen sterk. Cocaïnegebruik neemt verder toe. Amfetaminegebruik stabiliseert en methamfetamine blijft zeldzaam. Er zijn zorgen om kilotanks lachgas. Ketamine is geen curiosum meer. Ghb is niet welkom in het nachtleven. 4-fa is op z’n retour, 2c-b niet. Er lijkt sprake van een renaissance van psychedelica.

Bezorgdiensten versturen hele drugsmenu’s via WhatsApp. Cafébezoekers zijn niet onbekend met drugs, maar gebruiken deze over het algemeen hooguit een paar keer per jaar en niet tijdens een doorsnee caféavond. Op die avonden draait het maar om één genotmiddel: alcohol.

Gepubliceerd door  Urban Management 14 november 2019