Bruggen bouwen rond de basisschool - Hoe onderwijs en welzijn samenwerken om ouders en kinderen te ondersteunen

In dit project worden per hogeschool twee casussen onderzocht die zich richten op samenwerkingsverbanden tussen basisscholen en welzijnspartners, met als doel armoede onder leerlingen te signaleren en/of te verminderen.
De samenwerkingsverbanden bestaan doorgaans uit een basisschool en twee lokale welzijnsorganisaties, waarbij thema’s als schuldenproblematiek, onbetaalde schoolfacturen en brede armoedesignalen centraal staan.
Elke hogeschool bestudeert één casus in een grootstedelijke context en één in een kleinere gemeente. Deze casussen bouwen voort op eerder uitgevoerd onderzoek. Het project beoogt inzicht te krijgen in hoe dergelijke samenwerkingen tot stand komen, hoe ze worden vormgegeven en welke impact zij hebben, evenals in de verschillen en overeenkomsten tussen beide landen en contexten.
Werkwijze
In het project worden er vier casussen met elkaar vergeleken uit eerder onderzoek van Nederlandse en Vlaamse bodem.
Inhoudelijke opbrengsten
- Inzicht in de diverse samenwerkingen die worden opgezet ten behoeve van armoedebestrijding op basisscholen in zowel Nederland als Vlaanderen in kleine gemeentes en grote steden;
- Inzicht in de diverse financieringsstructuren en hoe ondersteunend deze kunnen zijn;
- Een overzicht van de diverse doelen van de samenwerking;
- Een overzicht van werkzame elementen en minder-werkzame elementen in relatie tot context;
- Identificatie van vraagstukken die waardevol zijn om in langduriger, internationaal onderzoek op te pakken.
Onderzoeksteam
- Naomi den Besten
- Anna Custers
- Ruben Fukkink
- Cindy Warmerdam
Betrokken lectoraten
- Armoede Interventies(opent in nieuw venster)
- De Pedagogische Functie van Onderwijs en Opvoeding(opent in nieuw venster)
Externe partners
Meer informatie
Naomi den Besten via n.m.a.den.besten@hva.nl of Cindy Warmerdam via c.warmerdam@hva.nl