Gezondere voedingskeuzes in de supermarkt met Augmented Reality

Veel klanten willen gezonder eten, maar vinden het lastig om in de supermarkt de juiste keuze te maken. In dit project onderzoeken de Hogeschool van Amsterdam en Wageningen University & Research samen met mkb-supermarkten en technologiepartners hoe Web-based Augmented Reality (WebAR) klanten via hun smartphone kan helpen gezondere keuzes te maken – eenvoudig, snel en zonder aparte app.
Achtergrond van het project
Meer dan de helft van de Nederlanders heeft overgewicht en 80% van het supermarktassortiment is ongezond. Supermarkten kunnen een sleutelrol spelen in gezondere voedingskeuzes. Mkb-supermarkten willen hun klanten daarbij helpen, maar missen kennis en tools. WebAR maakt het mogelijk om producten in het schap via de smartphone te scannen, waarbij gezonde opties oplichten of vergeleken kunnen worden op Nutri-Score, voedingswaarden of allergenen.
Met deze technologie maken we gezonde keuzes letterlijk zichtbaar in het winkelschap. Dat is goed voor klanten én voor de supermarktondernemer die zich wil onderscheiden met gezondheid.

Daphne Hagen
Projectleider
Methode
In negen mkb-supermarkten worden drie WebAR-strategieën getest:
- Gezondheidsfilter op het schap
- Productverkenning in detail
- Vergelijk en kies bewust
Klanten gebruiken de toepassing in de winkel via hun smartphone. Hun ervaring, gedrag en waardering worden gemeten met observaties, enquêtes en interviews. De resultaten geven inzicht in effectiviteit en meerwaarde per strategie.
Verwachte resultaten
- Nieuwe kennis over hoe WebAR gezonde keuzes stimuleert
- Praktische richtlijnen voor supermarktondernemers
- Proof-of-concept van een WebAR-toepassing, getest in negen winkels
- Publicaties, factsheets en workshops voor mkb en onderwijs
Lectoraat
Emerging Technology for Business
Maatschappelijke impact
Studenten van de HvA en de WUR werken mee aan veldonderzoek, analyses en communicatieproducten. De inzichten worden geïntegreerd in onderwijsmodules rond digitale marketing, retailinnovatie en gezondheid. Voor het lectoraat Emerging Technology for Business levert het project nieuwe kennis op over de inzet van opkomende technologieën in retailomgevingen, die het lectoraat kan delen met het werkveld. Het project helpt consumenten gemakkelijker gezondere keuzes te maken, draagt bij aan de volksgezondheid en versterkt mkb-supermarkten in hun rol als lokale gezondheidspartner.
Projectteam
HvA
- Daphne Hagen (projectleider, bereikbaar via d.hagen@hva.nl)
- Iris Hagemans
- Tibert Verhagen
- Jacqueline Arnoldy
- Mirjam Vosmeer
WUR
- Ellen van Kleef
- Laura Winkens
- Caspar Krampe
Technologiepartner 360Fabriek
- Jan Verwoerd
- Vincent Forsch
Locatie
Regio Amsterdam
Subsidieverstrekker
Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA (RAAK-MKB)
Externe partners en stakeholders
- 360Fabriek
- Negen mkb-supermarkten (3x Jumbo, 3x Albert Heijn (BUN), 2x PLUS, Sterk Amsterdam)
- Wageningen University & Research
- Vakcentrum
- Platform De Nieuwe Winkelstraat