Controversiële onderwerpen in de klas

Met dit onderzoek willen we meer inzicht krijgen in de manieren waarop docenten vorm kunnen geven aan kritische dialogen over maatschappelijke gepolariseerde vraagstukken.
Samen met leraren, jongerenwerkers, beleidsmakers en andere jeugdprofessionals werken we aan optimale kansen voor alle kinderen en jongeren die opgroeien in een diverse en ongelijke stad.
Het Centre of Expertise Urban Education vindt het belangrijk dat alle kinderen en jongeren optimale kansen krijgen om zich te ontwikkelen en hun plek in de wereld te vinden.
Met dit onderzoek willen we meer inzicht krijgen in de manieren waarop docenten vorm kunnen geven aan kritische dialogen over maatschappelijke gepolariseerde vraagstukken.
Hoe voer je een gesprek met collega's over racisme en privilege in het onderwijs? Een inclusieve leeromgeving creëren vereist besef van de impact van racisme op leerstrategieën, motivaties en werkervaringen.
Docenten hebben vaak moeite met diversiteit in de klas of weten niet hoe en waar te beginnen met toenemende sociale diversiteit en vaardigheden rond inclusief lesgeven. Een digitale Toolbox Inclusief Lesgeven voor Leraaropleiders vergroot deze bekwaamheid.
Verborgen kennisbronnen zijn niet altijd zichtbaar voor professionals die jongeren begeleiden. Maar zijn van grote betekenis voor leren, ontwikkelen en het bevorderen van gelijke kansen. Op maandag 3 november bespreken we voorbeelden uit de praktijk en hoe je de uiteenlopende ervaringen waardevolle kennis, vaardigheden en perspectieven van jongeren kunt inzetten.