Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Project

Verbeelding als instrument voor toekomstgericht onderwijs

-

Verbeelden is een didactisch middel om leerlingen te stimuleren om hun eigen mentale modellen zichtbaar te maken en ze met elkaar en met de docent te bespreken. Door middel van verbeeldingsopdrachten kunnen leerlingen zich serieus genomen en gehoord voelen. In co-creatie met docenten en leerlingen worden verbeeldingsopdrachten gericht op denken over de toekomst ontworpen.

In het project wordt gezocht naar mogelijke toepassingen van verbeelden binnen toekomstgericht onderwijs. Dit omvat zowel burgerschaps- als duurzaamheidseducatie en start bij de plek die leerlingen zichzelf toedichten in een samenleving in transitie. Toekomstbeelden van leerlingen kunnen onderling behoorlijk verschillen, afhankelijk van achtergrond en opleidingsniveau. Wij richten ons op leerlingen in 2 vmbo in de Amsterdamse context en ontwerpen activiteiten -geschikt voor verschillende schoolvakken- die deze leerlingen stimuleert hun beelden over de toekomst en henzelf in de toekomst vorm te geven en te bespreken.

Link met het onderwijs

Erkennen van eigen beelden van leerlingen en het gesprek erover aangaan kan leerlingen helpen zich gezien en gehoord te voelen, en kan een krachtig instrument zijn voor leren. Leren begin immers bij affect en verbinding met jezelf en de (school)omgeving. Dit geldt in het bijzonder voor leerlingen die in het reguliere voortgezet onderwijs minder ervaren gezien en gehoord te worden, bijvoorbeeld leerlingen in het vmbo, leerlingen in achterstandswijken of leerlingen met een migratie-achtergrond.

Resultaten 

De eerste fase van het project heeft de podcast ToekomstTekeningen opgeleverd. Nu wordt er gewerkt aan een handreiking voor professionals die met leerlingen in het voortgezet onderwijs werken. Deze handreiking zal worden uitgebracht in de LEMM-reeks (gepland eind 2026)

Team 

  • Tessa de Leur
  • Ingeborg Tiemessen
  • Catherine van Beuningen

Betrokken lectoraat

Taalontwikkeling en meertaligheid(opent in nieuw venster)

Partners 

Zeven docenten werken mee aan het ontwerpen van lesmateriaal. Zij geven aardrijkskunde, geschiedenis, Nederlands, wiskunde of economie in het vmbo op scholen in en om Amsterdam.