Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Wat doen geldzorgen met je brein?

Onderzoeker Mirre Stallen legt het uit in een video van de Universiteit van Nederland

5 dec 2022 09:29 | Faculteit Maatschappij en Recht

Als je geldzorgen hebt, dan ga je beter nadenken over je uitgaven, toch? Gedragswetenschapper Mirre Stallen van het lectoraat Armoede Interventies van de Hogeschool van Amsterdam vertelt in deze video van de Universiteit van Nederland waarom dat niet altijd het geval is. Geldstress heeft namelijk effect op je hersenen.

Geldstress zorgt ervoor dat je moeilijker kun nadenken over de lange termijn. Je zal dus niet zo snel geld opzij zetten voor onverwachte uitgaven. En tegelijkertijd ben je, als je geldzorgen hebt, juist gevoeliger voor het kopen van dingen waar je nú blij van wordt.

Vicieuze cirkel

Hoe doorbreek je deze vicieuze cirkel? Armoede en schulden zijn voor een groot deel een gevolg van een stressvolle situatie. Een belangrijke oplossing voor mensen met problematische geldstress zit in het inkomen verhogen, en zo de stress verlagen. ‘Daardoor stel je mensen in staat om niet een gat met een gat te dichten, maar een gat met geld te dichten. En dat geeft ademruimte om vooruit te kijken’, aldus Mirre Stallen. Hoe dat precies werkt, en hoe onderzoek dit heeft aangetoond, vertelt Mirre in de video: