Hogeschool van Amsterdam sluit zich aan bij Media Campus NL als strategisch partner

De mediasector verandert in hoog tempo onder invloed van technologie. Om kennis te ontwikkelen, jong talent op te leiden en professionals bij te scholen, bundelen Media Campus NL (MCNL) en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) hun krachten. Per 1 november treedt de HvA toe als strategisch partner en brengt zij haar creatieve en technologische expertise én studenten naar het hart van de Nederlandse mediasesctor: het Media Park in Hilversum.
Dat Media Campus NL gaat samenwerken met de Hogeschool van Amsterdam is een logische stap voor dit publiek-private samenwerkingsverband tussen mediabedrijven en kennisinstellingen. De snelle opkomst van AU en andere technologieën verandert de media- en creatieve industrie ingrijpend, met vraagstukken rond desinformatie, nieuwe vormen van storytelling en veranderend mediagedrag door online platforms.
De HvA leidt mensen op en ontwikkelt kennis over creatieve onderzoeksmethoden en verantwoorde technologie. Dit doet zij in nauwe samenwerking met de creatieve en publieke sector, overheden en andere kennisinstellingen. Met deze samenwerking brengt de HvA dan ook nieuw talent naar het Mediapark vanuit haar opleidingen in media, communicatie, ICT en ontwerp; evenals haar onderzoeksexpertise vanuit haar lectoraten, het Centre of Expertise for Creative Innovation (CoECI) en het Expertise Centrum Applied AI.
Samen talent ontwikkelen en innovatie versnellen
Samen met onderwijs- en kennispartners Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Utrecht, ROCvA (MBO College Hilversum) en het OASIS-consortium neemt MCNL het voortouw in de human capital-agenda van de mediasector. Dat betekent: samen de skills en banen van de toekomst in kaart brengen, de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterken, Leven Lang Ontwikkelen vanzelfsprekend maken en de brug slaan tussen onderzoek en praktijk. Zo zorgen we dat mensen vandaag worden opgeleid en bijgeschoold voor toekomstige banen.
De samenwerking gaat verder dan opleiden alleen. MCNL is mede opgericht om zelf de toekomst van de mediasector te helpen vormgeven door in te zetten op innovatie, technologie en creativiteit, met economische en maatschappelijke waarde als uitgangspunt. Concreet gebeurt dat al met initiatieven als het Changemakers Programma, het AI 1.01 LLO-programma en de OASIS Academy, waar onderwijs, onderzoek en praktijk samenkomen om nieuwe skills en talent te ontwikkelen.
De mediasector klaarstomen voor de toekomst
Vivian Opsteegh, directeur Media Campus NL, benadrukt het belang van de samenwerking: “Met de HvA als partner kunnen we onderwijs, onderzoek en praktijk nog beter verbinden. Hun kracht in creatieve en technologische vernieuwing helpt ons om samen te innoveren en de mediasector klaar te maken voor de toekomst.”
Frank Kresin, decaan Digitale Media & Creatieve Industrie, Hogeschool van Amsterdam: “Binnen Media Campus NL krijgen onze studenten en onderzoekers de kans om samen met mediaprofessionals, bedrijven én een breed pallet aan onderwijs- en kennisinstellingen te werken aan actuele vraagstukken met een grote maatschappelijke impact. We leren met elkaar en brengen onze kennis en netwerk mee voor de verantwoorde inzet van technologie binnen de media en creatieve sector.”
Over Media Campus NL
MCNL is een samenwerkingsverband van tien publieke en private partijen met het Media Park als thuisbasis: Beeld & Geluid, Gravity Media, Gemeente Hilversum, Hogeschool Utrecht, Media Park Management, OASIS, NEP, NPO, MBO College Hilversum en Ster. Met co-creatie, talentontwikkeling en kennisdeling zorgt Media Campus NL dat de Nederlandse mediasector klaar is voor de toekomst.