Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Promotieonderzoek van Aisa Amagir

Financiële geletterdheid van jongeren

Project

Financiële geletterdheid wordt wereldwijd gezien als een essentiële vaardigheid om te kunnen functioneren in een steeds complexere maatschappij en dus als een essentieel onderdeel van het onderwijs dat op die maatschappij voorbereidt.


Korte beschrijving van het onderzoek

Bij financiële geletterdheid gaat het om dagelijkse geldzaken die samenhangen met het eigen persoonlijke leven, zoals budgetteren, sparen, lenen en verzekeren. 

Het doel van dit onderzoek is te weten komen welke effecten financiële educatie heeft op de financiële geletterdheid van 15-jarigen. Hierbij gaat het om de toepassing van financiële kennis, vaardigheden en attituden in alledaagse zaken.

Over Aisa Amagir

Aisa Amagir is sinds 2003 als lerarenopleider economie verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam in de bachelor- en masterlerarenopleiding.
Daarnaast heeft zij lessen geschreven voor het Ruud de Moor Centrum en is ze mede-auteur van het katern denkvaardigheden binnen het economieonderwijs.
Sinds september 2013 is Aisa werkzaam als onderzoekster voor de kenniskring didactiek van de maatschappijvakken, waar ze onderzoek doet naar transfer of learning.
 

Onderzoeker: A. (Aisa) Amagir, MeD
Promotoren: Prof. dr. H. (Henriëtte) Maassen van den Brink,
  Prof. dr. W.N.J. (Wim) Groot
Co-promotor:  Dr. A. (Arie) Wilschut

 

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 18 september 2019