Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Onderzoek en Validatie Diversiteitswijzer voor Primair Onderwijs in Amsterdam Zuidoost

Project

In dit project wordt met subsidie van DMO Amsterdam een Diversiteitswijzer ontwikkeld. Dit instrument maakt het mogelijk urban-specifieke competenties in de diverse werkomgeving van het basisonderwijs die prominent zijn in de context van Zuidoost, systematisch in kaart te brengen. Met bijdrage van het stadsdeel is het mogelijk komend schooljaar een compleet en beproefd instrument te ontwikkelen dat daarna wordt opgeleverd voor het Amsterdamse onderwijsveld. Het instrument wordt in 2015 beproefd op betrouwbaarheid en validiteit. De betrokken onderzoekers zijn Ruben Fukkink, Inti Soeterik (UPvA) en Marloes van Verseveld. Ook studenten van de PABO/UPvA-opleiding participeren in dit onderzoek.

In opdracht van stadsdeel Zuidoost en in samenwerking met het onderwijsveld is de Diversiteitswijzer ontwikkeld, die een handleiding, een vragenlijst en een observatiewijzer omvat.

De Diversiteitswijzer wordt gebruikt in de praktijk en is nog steeds in ontwikkeling.

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 23 maart 2023

Project Info