Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Op weg naar het hbo, in het hbo, en daarna

Project

Voor eerstegeneratie- en mbo-studenten kan de overstap naar het hbo groot zijn. En studenten die een relatief grote overstap moeten maken, switchen vaker van studie en vallen vaker uit. Hoe kunnen we deze studenten beter ondersteunen tijdens hun studieloopbaan. Kan studieloopbaancoaching helpen? Hoe sluit je de coaching beter af op hun individuele wensen en behoeften? En hoe hou je daarbij rekening met hun thuis- en onderwijsachtergrond? Om daarachter te komen, willen we met dit project inzicht krijgen in de ervaringen en uitdagingen van eerstegeneratie- en mbo-studenten tijdens hun overstap naar het hbo en de verschillende fases van hun (studie)loopbaan.

Achtergrond project

HvA-studenten hebben één ding met elkaar gemeen. Het binnenstappen, verkennen, doorlopen en verlaten van de HvA vindt plaats in een levensfase vol groei en ontwikkeling. En we vragen onze studenten om zich steeds opnieuw aan te passen aan een nieuwe situatie. Voor eerstegeneratie- en mbo-studenten kan dat extra uitdagend zijn. Want ben jij de eerste van je familie die gaat studeren, dan stap je op een andere manier de Hogeschool binnen dan wanneer je ouders eenzelfde studieloopbaan hebben gevolgd. Dat geldt ook voor studenten die niet vanuit de havo maar vanuit het mbo instromen op de hogeschool. Zij zijn in het mbo ‘opgevoed’ in een manier van denken en doen die verschilt van die van het hbo en op een andere manier dan de havo van het hbo verschilt.

Doel

Meer inzicht krijgen in de ervaringen en uitdagingen van eerstegeneratiestudenten en studenten die de overstap maken van het mbo naar het hbo tijdens de verschillende fases van hun (studie)loopbaan.

• Hoe blikken deze studenten zelf terug op hun schoolcarrière tot nu toe?
  • Hoe gesteund voelden ze zich door docenten, ouders en anderen in hun omgeving?
  • Aan welke hulp en ondersteuning hadden ze behoefte?
  • Hebben ze zelf hulp gezocht of ontvangen tijdens hun schoolloopbaan?
  • Hoe hebben ze de overstap naar het hoger onderwijs ervaren?
  • Hoe kijken ze naar hun eigen toekomst?
  • Hoe hebben ze stages bemachtigd, en hoe zijn ze van plan om aan een baan te komen?

Methode

Studenten van de minor (Studie)loopbaancoaching van jonge professionals hielden meer dan 80 interviews met jongeren en 13 interviews met professionals/experts op het gebied van begeleiding en coaching bij de studieloopbaan. Ze bekeken vier momenten in een studieloopbaan die in de regel voor enige turbulentie en verandering zorgen: vóór de overstap naar het hbo (tot een half jaar ervoor), vlak na de overstap (tot een half jaar erna), aan het eind van de studie (vierdejaars studenten), en vlak na de overstap naar de arbeidsmarkt (eerste twee jaar na afstuderen).

Met de feedback uit de interviews ontwikkelden de studenten:

• Een podcast
  • Een informatiefolder
  • Een advies aan professionals die deze jongeren begeleiden

De interviews worden de komende tijd door onderzoekers van het lectoraat geanalyseerd.

Betrokken lectoraat

Kansrijke schoolloopbanen in een diverse stad

Gepubliceerd door  Faculteit Onderwijs en Opvoeding 20 april 2023

Project Info