Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Toys4Therapy

Hoe kunnen we voor kinderen met hersenverlamming ‘slim’ speelgoed ontwerpen en verbeteren, dat ze thuis kunnen gebruiken bij hun oefentherapie?

Project

Pediatrische ergotherapie en fysiotherapie streven naar het verbeteren van de algehele kwaliteit van leven voor kinderen met hersenverlamming (en hun families) door het ontwikkelen van passende oefeningen, die dagelijks thuis kunnen worden uitgevoerd. Dergelijke therapieën vergroten de mobiliteit van de spieren en voorkomen verdere spasticiteit van de hand. Hulpmiddelen, die momenteel worden gebruikt in deze therapieën, zijn veelal duur en complex. Bovendien zijn zij slechts beschikbaar in revalidatiecentra.

Hulpmiddelen die toegankelijker zijn, zoals de Oculus-Rift (virtual reality), Kinect en Wii, concentreren zich vooral op grove motorische vaardigheden (Guberek et al., 2009; Winkels, Kottink, Temmink, Nijlant, & Buurke, 2013). Daarnaast mist bij traditioneel speelgoed de mogelijkheid voor het genereren van gegevens, die nuttig kunnen zijn voor de therapie. Zodoende blijkt uit deze beperkingen van de huidige therapieën, dat er een grote behoefte is aan de ontwikkeling van nieuwe benaderingen en behandelingen.

Dit project Toys4Therapy doet onderzoek naar de vraag: ‘Hoe kunnen we voor kinderen met hersenverlamming ‘slim’ speelgoed ontwerpen en verbeteren, dat ze thuis kunnen gebruiken bij hun oefentherapie?’. Voor het onderzoek wordt gebruik gemaakt van de ‘research through design’ aanpak van Zimmerman ea (Zimmerman, Forlizzi, & Evenson, 2007). Deze methodologie wordt toegepast in geval van het iteratief invoeren van prototypes en bij het genereren van kennis zoals gebruikelijk is bij het ontwikkelen van games. Dit onderzoek legt de nadruk op het gebruik van speelgoed dat vrijblijvender is en meer ruimte overlaat aan de verbeelding dan de meeste games tot nu toe doen, aangezien die vooral beschikken over vooraf-gedefinieerde regels en resultaten.

Toys4Therapy biedt een belangrijke kans om aspecten zoals motivatie en speelsheid in het kader van oefentherapie – ondersteund door nieuwe technologieën – beter te doorgronden. Het onderzoeksproject wordt uitgevoerd in samenwerking met de ‘Digital Society School’, ‘Play and Civic Media’, het lectoraat ‘Digital Life’ van de Hogeschool van Amsterdam, ‘Universiteit Twente’ en ‘Roessingh revalidatiecentrum’

Gepubliceerd door  Kenniscentrum FDMCI 11 mei 2021

Project Info

Startdatum 01 okt 2018
Einddatum 31 okt 2022