Jongerenwerk op School in Rotterdam

Steeds meer scholen maken gebruik van Jongerenwerk op School (JoS). Jongerenwerkers bieden laagdrempelige ondersteuning aan leerlingen, waarmee zij ze een veilige plek bieden en begeleiden in hun (brede) ontwikkeling binnen en buiten de school. Het lectoraat Youth Spot doet in opdracht van de gemeente Rotterdam een meerjarig, praktijkgericht, participatief onderzoek naar de impact van jongerenwerk op school op de kansengelijkheid van Rotterdamse leerlingen.
Onderzoek laat zien dat jongerenwerk op school een positief effect heeft op schoolveiligheid, schoolloopbanen en de sociale en emotionele veerkracht van leerlingen. Het draagt daarmee bij aan het welzijn en de gelijke kansen van jongeren. Voor een effectieve werking zijn echter wel bepaalde randvoorwaarden nodig, zoals een goede samenwerking met de school, een heldere rolverdeling en voldoende tijd en middelen voor de jongerenwerkers. Om nog beter te begrijpen hoe jongerenwerk op school het beste ingebed en verstevigd kan worden, en de invloed hiervan goed in beeld te brengen, is meer verdiepend, systematisch en contextgericht onderzoek nodig. Het doel van dit onderzoek is om de werking van jongerenwerk op school in Rotterdam vast te stellen en te vergroten, met bijzondere aandacht voor de bijdrage hiervan aan kansengelijkheid.
Methode
Wij gebruiken een longitudinaal, participatief, meervoudig onderzoeksdesign. We werken gedurende twee jaar samen met de praktijk (15 VO-scholen en bijbehorende welzijnsorganisaties) en gebruiken verschillende methodes om gezamenlijk data te verzamelen:
- We observeren op elke school;
- We interviewen op creatieve wijze leerlingen over hun ervaringen met JoS;
- Betrokkenen vullen enquêtes in over de implementatie en hun ervaringen;
- In werksessies op scholen gaan betrokkenen met elkaar in gesprek;
- We organiseren school overstijgende focusgroepen met betrokkenen uit het veld gericht op verduurzaming van Jongerenwerk op School.
Waar werken we naartoe?
Met het onderzoek helpen we het jongerenwerk op Rotterdamse scholen versterken. Door een wetenschappelijke onderbouwing van de rol, positie en zichtbaarheid van Jongerenwerk op School dragen we bij aan de deskundigheid van jongerenwerkers en positionering van het jongerenwerk op school met als doel jongeren (in kwetsbare posities) nog beter te kunnen ondersteunen bij hun ontwikkeling. We ontwikkelen:
- Een rapport en presentatie voor de gemeente Rotterdam;
- Een infographic en presentatie voor de deelnemende scholen;
- Een wetenschappelijk artikel in een Nederlands vakblad.
Dit onderzoek zal nieuwe wetenschappelijke kennis opleveren over de rol van het jongerenwerk op school. Jongerenwerkers op school zullen aan de hand van deze resultaten hun handelen wetenschappelijk kunnen onderbouwen. Voor stakeholders en opdrachtgevers zullen de impact en de bijbehorende randvoorwaarden van JoS inzichtelijker worden. De behaalde onderzoeksresultaten zullen via de opleiding Social Work en de minor Jongerenwerk in de Grote Stad opkomende professionals inzicht bieden in de praktijk van het jongerenwerk op school.
Meer weten over het onderzoek? Neem contact op met Sofie Doorman
Samenwerkingspartners
15 Rotterdamse VO-scholen
Welzijnsorganisaties die jongerenwerkers op school faciliteren in Rotterdam: WMO Radar, SoL, Dock, Gro-Up, DIA Rozenburg, Welzijn op de Hoek en JOZ
De gemeente Rotterdam, team Wijken, Welzijn & Jeugdwerk en team Onderwijs (subsidieverstrekker).