Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

The place to be together

De meerwaarde van retail en cultuur bij de ontwikkeling van toekomstbestendige winkelgebieden

Project

Een verkennend onderzoek naar de potentiële meerwaarde van retail en cultuur bij de ontwikkeling van toekomstbestendige winkelgebieden. De veranderingen en uitdagingen in stedelijke kernen in Nederlands zijn talrijk. Doorgaans gaat de meeste aandacht uit naar de economische duurzaamheid van individuele ondernemingen die strijden om hun voortbestaan. Echter, de kracht die ontstaat bij het co-creëren van positieve en relevante belevingen met consumenten kan bijdragen aan het behouden en vergroten van de aantrekkelijkheid van stedelijke kernen. In dit project onderzoeken we wat er nodig is voor stakeholders uit de retail- en de cultuursector om in co-creatie de grote veranderingen en uitdagingen het hoofd te bieden. We doen dit door naast economische waarden specifiek gezamenlijke en aanvullende waarden te benoemen en uit te werken in praktische toolkit voor de cultuur en retailsector.

We brengen met specifieke casussen het speelveld in kaart middels een stakeholderinventarisatie, uitgebreide mapping en drie design thinking sessies. We inventariseren relevante methodieken, tools en financieringsmodellen om de co-creatie vorm te geven en bestendig te maken. Ter validatie wordt een workshop en een focusgroep georganiseerd waarbij het netwerk van de praktijkpartners direct wordt ingezet.

Tijdens ons onderzoek hebben we bestaande en nieuwe state-of-the-art methodes gebruikt. Er is een verscheidenheid aan creatieve methodes, stuk voor stuk dragen ze welklinkende namen. Denk aan bekende methodes als ‘Design Thinking’ en ‘Service Design’. Of aan de relatief nieuwe sleutelmethodologieën of KEM’s5 (Key Enabling Methodologies) en Systemic Design methodes waarmee complexe vraagstukken
op een holistische manier kunnen worden benaderd.

Activiteiten, bijeenkomsten en publicaties

Zie ook de projectpagina van Designing the place to be

BETROKKENEN HvA Lectoraat Creative Media for Social Change

  • Ruben Logjes (Docent-onderzoeker)
  • Nadja van der Weide (Maker en Onderzoeker)
  • Dr Tamara Witschge (Lector)
  • Henriks Porciks (Ontwerper)

Partners

Consortiumpartners zijn: Hogeschool Rotterdam, Design Innovation Group, Ideate, Koos Service Design, IXIN, Boekhandel Donner, Platform de Nieuwe Winkelstraat, Cultuurconnectie.

LOOPTIJD

2021 – 2022

SUBSIDIE

SIA KIEMgoci

CONTACT

Ruben Logjes (Hogeschool van Amsterdam)

Paul Rutten (Hogeschool Rotterdam

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 20 juni 2023

Project Info

Startdatum 01 sep 2021
Einddatum 31 aug 2022