Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Designing the place to be

Kiem project gericht op de rol van servicedesign in de orkestratie en vormgeving van bezoekersbeleving van stedelijke kernen

Project

Het project 'Designing the place to be: de rol van servicedesign in de orkestratie en vormgeving van bezoekersbeleving van stedelijke kernen' krijgt een Kiem-subsidie.

Het lectoraat Creative Media for Social Change heeft een Kiem-subisdie toegewezen gekregen. Het project onderzoek leegstand in stedelijke kernen en verminderde leefbaarheid. De creatieve industrie is bij uitstek in staat oplossingen te ontwikkelen voor dit soort problemen. In dit project onderzoekt de Hogeschool van Amsterdam samen onder andere designservicebureaus hoe Key Enabling Methodologies bezoekersbelevingen in steden kunnen orkestreren en ontwerpen. Zij ondersteunen hierbij niet alleen individuele retail- en cultuurorganisaties in hun functie, maar dragen ook bij aan het oplossen van meer algemene problematiek van stedelijke kernen.

We brengen met specifieke casussen het speelveld in kaart middels een stakeholderinventarisatie, uitgebreide mapping en drie design thinking sessies. We inventariseren relevante methodieken, tools en financieringsmodellen om de co-creatie vorm te geven en bestendig te maken. Ter validatie wordt een workshop en een focusgroep georganiseerd waarbij het netwerk van de praktijkpartners direct wordt ingezet.

Tijdens ons onderzoek hebben we bestaande en nieuwe state-of-the-art methodes gebruikt. Er is een verscheidenheid aan creatieve methodes, stuk voor stuk dragen ze welklinkende namen. Denk aan bekende methodes als ‘Design Thinking’ en ‘Service Design’. Of aan de relatief nieuwe sleutelmethodologieën of KEM’s5 (Key Enabling Methodologies) en Systemic Design methodes waarmee complexe vraagstukken
op een holistische manier kunnen worden benaderd.

Zie ook de projectpagina van The place to be together

BETROKKENEN HvA Lectoraat Creative Media for Social Change

  • Ruben Logjes (Docent-onderzoeker)
  • Nadja van der Weide (Maker en Onderzoeker)
  • Dr Tamara Witschge (Lector)
  • Henriks Porciks (Ontwerper)

Partners

Consortiumpartners zijn: Hogeschool Rotterdam, Design Innovation Group, Ideate, Koos Service Design, IXIN, Boekhandel Donner, Platform de Nieuwe Winkelstraat, Cultuurconnectie.

LOOPTIJD

2021 – 2022

SUBSIDIE

SIA KIEMgoci

CONTACT

Ruben Logjes (Hogeschool van Amsterdam)

Paul Rutten (Hogeschool Rotterdam

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 20 juni 2023

Project Info

Startdatum 01 jul 2021
Einddatum 30 jun 2022