Hogeschool van Amsterdam

kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

‘De ideeën groeien en krijgen vorm in het Makers Lab’

Project 'CMD Aan'

Project

Ruim 400 eerstejaars van de opleiding Communication and Multimedia Design begonnen in september aan het project ‘CMD Aan’. De opdracht luidde: Kies een dier van Artis uit en ontwerp met je team een spel waardoor het dier in Artis meer aandacht krijgt.

Micky van Zeijl, Docent CMD

Micky van Zeijl, docent van het vak, vertelt: ‘We dachten: misschien vind een aantal studenten het leuk om in het Makers Lab aan de slag te gaan. Het enthousiasme was veel groter dan we verwacht hadden. Uiteindelijk was het hartstikke vol en hebben veel studenten hard gewerkt aan een mooi eindproduct.’

Gedurende een aantal dagen draaiden alle lasersnijders, 3D-printers, freesmachines, zaagmachines en vacuümzuigers op volle toeren. ‘Bij CMD waren er een aantal ouderejaars die al ervaring hadden in het Makers Lab. Zij hebben andere ouderejaars geïnstrueerd zodat zij weer eerstejaars konden helpen en begeleiden. Die wisselwerking was mooi om te zien en de studenten vonden het erg leuk om te doen.’

Design in de breedste zin van het woord

Micky vindt het belangrijk dat de studenten ervaring opdoen met fysiek ontwerpen. ‘Bij CMD willen we design in de breedste zin van het woord terugzien in de opleiding. Een idee kan echt groeien en vorm krijgen in het Makers Lab. De studenten zijn na afloop van ‘CMD aan’ trots op wat zij in twee weken al kunnen maken. En ook de studenten die wat minder handvaardig zijn, kunnen juist in het Makers Lab hun digitale ontwerpen prachtig realiseren.’

Twee hagedissenkoppen: één 3D-geprint en 'gesliced'

Eén van de spellen die de studenten hebben gemaakt, bestaat uit twee driedimensionale afdrukken van een hagedissenkop. Eén is 3D-geprint, en één is ‘gesliced’ en samengevoegd uit houtplaatjes. In de oven hebben de studenten rood plastic omgebogen tot kommetjes: de bek van de hagedis. Een eilandje met een blaasmechanisme spuwt vliegjes omhoog. Het doel van het spel? Vang je eigen eten. 

Een product presenteren

Behalve dat de fysieke spellen leuk zijn om te spelen, draagt het tastbare ontwerp ook bij aan de presentatie van de eindproducten. ‘Als je iets kunt laten zien, werkt dat beter dan een idee op papier. Zoiets kun je natuurlijk bij heel veel opleidingen en opdrachten toepassen.’

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 10 oktober 2016