Centre for Economic Transformation | CET

Innovative Retail Technology 2018-2019

Project

De ShoppingTomorrow-expertgroep Innovative Retail Technology wil retailers helpen bij het verschaffen van inzicht in de effectiviteit van innovatieve technologie in hun winkel. Hierbij pleit de expertgroep voor een aanpak waarbij de retailer echt centraal wordt gesteld. De expertgroep voert aan de hand van literatuur en praktijkcases onderzoek uit. Dit leidt tot twee bluepapers.

Bluepapers

In de eerste bluepaper wordt het zogenaamde Store Sales Cycle-model wordt neergezet. Dit model verschaft inzicht in de rol van diverse soorten innovatieve technologieën tijdens de fasen van het verkoopproces van de retailer. In de tweede bluepaper wordt aan de hand van concrete praktijkcases getoetst wat de invloed van diverse soorten technologieën tijdens de fasen van het verkoopproces daadwerkelijk is. Samen creëren de bluepapers een gestaafd overzicht voor de retailsector en voorzien ze de individuele retailer van stuurinformatie om een beslissing te kunnen nemen over de inzet van innovatieve technologieën voor zijn winkel.

Expertgroep

De expertgroep Innovative Retail Technology is een initiatief van ClickNL, INretail, de Kamer van Koophandel, Retailagenda, Tuinbranche Nederland en UNETO-VNI. Bovengenoemde partijen treden op als gastheer van de expertgroep en het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam als voorzitter. Voor het aanleveren van de cases die in het tweede bluepaper gepresenteerd worden, zijn twaalf experts van negen organisaties uit Nederland en België verantwoordelijk die veel ervaringen hebben met (onderzoek naar) de implementatie van innovatieve technologie in winkels: DOBIT Solutions, Hello Customer, Hogeschool PXL Research – Expertisecentrum Innovatief Ondernemen, IceMobile, Joyn Belgium, xXess360, Quince Amsterdam, Vrije Universiteit Brussel en xplace.

Gepubliceerd door  CAREM 21 augustus 2019

Project Info