Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie

Kenniswerkplaats jeugd Amsterdam Amstelland

Een samenwerkingsverband van de lectoraten Jeugdzorg, Armoede Interventies, Youth Spot en Werkplaats Sociaal Domein

Project

KeTJAA, de Regionale kenniswerkplaats jeugd Amsterdam-Amstelland, is een voortzetting en uitbreiding van de Kenniswerkplaats Transformatie Jeugd Amsterdam (KeTJA). De werkplaats richt zich op samen leren en werken om jeugdigen (12+) en ouders zo goed mogelijk te ondersteunen en bij te dragen aan het gezond, veilig en kansrijk opgroeien. Het accent ligt op kwetsbare jongeren die nog onvoldoende worden bereikt. Kort gezegd is het doel van KeTJAA: de juiste hulp, op het juiste moment en de juiste plaats voor alle jongeren in de richt zich naast Amsterdam ook op (kennisdeling met) andere gemeenten in de regio Amsterdam-Amstelland.

In de Werkplaats KeTJAA werkt een diversiteit aan partijen samen: Verwey-Jonker Instituut, Hogeschool van Amsterdam (incl. werkplaats Sociaal Domein), hogeschool InHolland, VUmc, gemeentelijke afdelingen Jeugd en Werk, Participatie en Inkomen, regiogemeenten Amsterdam-Amstelland, Jeugdplatform Amsterdam, Netwerk Effectief Jeugdstelsel Amsterdam, Streetcornerwork, ROC van Amsterdam, Altra, Trias Pedagogica, S-IPI, GGD, Ouder- en Kindteam Amsterdam en NJI.

De partners in KeTJAA komen vier keer per jaar bijeen in werkplaatsbijeenkomsten waar cases uit de praktijk en oplossingen voor betere hulp en beter bereik van jongeren centraal staan. Daarnaast voeren de partners binnen KeTJAA gezamenlijk projecten uit. Op dit moment zijn dat:

Bij veel jongeren komen vanaf hun zestiende – met het steeds zelfstandiger worden – nieuwe vragen op, die ze niet zo snel met hun ouders bespreken. Ze kunnen ook tegen nieuwe uitdagingen aanlopen, bijvoorbeeld op het gebied van geldzaken, relaties of middelengebruik. Juist jongeren die zich in een kwetsbare positie bevinden, vertellen niet makkelijk waar ze mee zitten, de drempel naar hulpverlening is hoog. Soms schamen ze zich, of zijn ze bang als probleemgeval te worden gezien. Om wat voor reden dan ook ontvangen zij de broodnodige adviezen en hulp niet, of niet op tijd.

Doel van dit project

Doel van dit project is het bereiken van jongeren die niet zélf op zoek gaan naar informatie of steun. Dit proberen wij te bereiken door samenwerking tussen onderwijs-, zorg- en basisvoorzieningen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoekers van Hogeschool Inholland i.s.m. Permens en het Verwey-Jonker Instituut. Bij het project is een meedenkgroep van jongeren en experts actief.

Meer informatie

Meer informatie vindt je op de website van de Werkplaats Jeugd of door contact op te nemen met de projectleider Femke Kaulingfreks: femke.kaulingfreks@inholland.nl

Uit landelijk onderzoek van het Centraal Planbureau (Swart & Visser, 2019) blijkt dat jongeren die praktijkonderwijs volgen minder vaak doorstromen naar vervolgonderwijs. De gemeente Amsterdam (afdeling Werk en Re-integratie en afdeling Onderwijs) en de scholen voor voortgezet speciaal onderwijs (VSO), praktijkonderwijs (PRO) en entreeonderwijs (MBO1/2) in de regio Amsterdam, zien dat er een groep leerlingen is voor wie deze overgang kwetsbaar is. Deze leerlingen verlaten school, waarna onduidelijk is waar zij naar toe gaan. Om deze reden heeft de gemeente Amsterdam, samen met Orion Speciaal Onderwijs, het initiatief genomen om een pilot uit te voeren met transferbegeleiding voor 10 jongeren uit verschillende onderwijsinstellingen in de regio Amsterdam.

Evaluatie pilot

De gemeente Amsterdam, afdeling Werk Participatie en Inkomen (WPI) wil de pilot graag evalueren en ook breder kijken naar goede voorbeelden en bestaande kennis op dit terrein.

Het doel hiervan is kennis te verwerven over:

  • Factoren bij jongeren en gezinnen of binnen onderwijs en hulpverlening die een soepele overgang naar een vervolgopleiding of werk bij jongeren in een kwetsbare onderwijspositie beïnvloeden
  • Werkzame elementen in integrale begeleiding van jongeren in een kwetsbare onderwijspositie gericht op een soepele overgang naar een vervolgopleiding of werk.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam, IHub (Aliantie tussen Altra, Horizon, Opvoedpoli een De Nieuwe Kans) en het Verwey-Jonker Instituut. Bij het project is een meedenkgroep van jongeren en experts actief.

Meer informatie

Wilt u meer informatie neem dan via e-mail contact op met de projectleider van dit onderzoek: Leonieke Boendermaker: l.boendermaker@hva.nl

In het Kennisportaal beantwoorden diverse onderzoekers sinds 2015 kennisvragen uit de praktijk over ondersteuning van jongeren in Amsterdam-Amstelland, jaarlijks kunnen 3-4 vragen uit de praktijk beantwoord worden met een klein onderzoek. Een van de portaalaanvragen ging over nabijheid in tijden van afstand.

Aanleiding

De aanleiding van het onderzoek was dat het steeds duidelijker werd dat jongeren hard geraakt zijn door de COVID-19 crisis. Het gebrek aan fysiek contact en mogelijkheden tot activiteiten heeft grote gevolgen voor ze gehad op sociaal, economisch en mentaal vlak. KeTJAA richt zich op kennisontwikkeling ter ondersteuning van kwetsbare jeugd in Amsterdam en omgeving, en vond het belangrijk te onderzoeken of en hoe jongerenwerkers bleven aansluiten bij jongeren tijdens deze periode. En ook wat daarvan behouden zou moeten blijven voor de toekomst.

Producten

Het onderzoek leverde de volgende producten op:

Rapportage 'Nabijheid in tijden van afstand'

Factsheet 'Nabijheid in tijden van afstand'

Radiofragment n.a.v. de rapportage

Bij het bepalen wat de kenniswerkplaats doet is het perspectief van jeugdigen en ouders belangrijk. Vertegenwoordigers van jongeren en/of ouders zijn substantieel partij bij (de ontwikkeling en uitvoering van) de werkplaatsbijeenkomsten en alle projecten. Het Jeugdplatform Amsterdam denkt erover mee. Participatie krijgt óók vorm via deelname van hogeschool-studenten aan activiteiten binnen de Werkplaatsbijeenkomsten of projecten en portaalvragen. Klik voor meer informatie op de link naar de website van KeTJAA.

Gepubliceerd door  AKMI 12 april 2022

Project Info

Startdatum 01 jun 2020
Einddatum 01 jun 2024