Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Oud-bewoners Je Eigen Stek

Oud-bewoners over hun ervaring in en na Je Eigen Stek

Project

Op verzoek van Je Eigen Stek (een opvangvoorziening in zelfbeheer) en ondersteund door de Gemeente Amsterdam en HVO-Querido, zijn de HvA en Eropaf! & Co een onderzoek gestart naar de oud-bewoners van JES. Het functioneren van dit project is in de eerste tranche van de Amsterdamse Wmo-werkplaats onderzocht, zodat nu sprake is van een praktijkbeschrijving, inclusief outcome, over een periode van zes jaar. Samen met drie studenten en drie oud-bewoners zijn oud-bewoners geïnterviewd. Dit onderzoek is in januari 2015 afgerond.

De betekenis van wonen in zelfbeheer

Huidige bewoners en oud-bewoners van JES en studenten van de HvA en Universiteit van Amsterdam zijn bij het onderzoek betrokken als mede-onderzoekers. Dit onderzoek brengt in kaart hoe oud-bewoners terugkijken op hun periode bij JES en reconstrueert welke betekenis het wonen in een voorziening in zelfbeheer voor hen heeft gehad. Dit is onder oud-bewoners van JES en andere voorzieningen in zelfbeheer nog nauwelijks onderzocht. Dit onderzoek verschaft inzicht in de toegevoegde waarde van JES en het wonen in zelfbeheer.

21 december 2022

Project Info