Hogeschool van Amsterdam

Urban Technology

‘Logistieke voetafdruk moet kleiner’

Walther Ploos van Amstel, HvA-lector City Logistiek, in webinar van MRA University over transport en logistiek na coronacrisis

8 mei 2020 10:25 | Urban Technology

De logistieke voetafdruk moet kleiner worden door slimmer te gaan werken, volgens Walther Ploos van Amstel, lector City Logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Tijdens een openbaar webinar van MRA University gaat Van Amstel in op de effecten van de coronacrisis op de transport- en logistieksector, en hoe de sector weer in staat is op te krabbelen en sterker uit de crisis te komen.

Op dit moment is de zogenoemde ‘beladingsgraad’ in de transportsector ‘redelijk bedroevend’, zei Ploos van Amstel voor een publiek van ruim 150 personen. Vrachtwagens moeten dan ook voller en treinen moeten beter worden benut voor vrachtvervoer. Digitaliseren, samenwerken en verduurzamen is het devies. ‘Het is te gek voor woorden dat een pak melk in de Metropoolregio Amsterdam in 120 magazijnen staat.’

Belang van de transport- en logistieksector

Via wegtransport, binnenvaart, treinverkeer en luchtvervoer worden tientallen miljoenen tonnen vracht vervoerd, start Ploos van Amstel zijn college om het belang van de transportsector voor de Metropool Regio Amsterdam (MRA) duidelijk te maken. ‘Pakjes, bloemen of staal: je kunt je niet voorstellen dat de MRA er zou zijn zonder transport.’ Het is ook een ongekend sterke en veerkrachtige sector die, ondanks soms dramatische berichten in de media, momenteel kampt met een krimp van ‘slechts’ 10%. Hoewel de lector ook waarschuwt dat de ‘echte dreun’ voor de sector mogelijk nog moet komen.

Goede kortetermijnmaatregelen overheden

Ploos van Amstel roemt de maatregelen die overheden al hebben genomen, zoals het tijdelijk buiten werking stellen van venstertijden voor transporteurs in binnensteden. Ook mogen chauffeurs nu tijdelijk langer rijden, zodat levensmiddelen en medicijnen beter te verspreiden zijn.

Langetermijnversterking van de sector

Om de sector structureel te versterken, moet allereerst worden ingezet op het gebruik van data en op samenwerking. Als voorbeeld noemt Ploos van Amstel de levensmiddelensector, die is gewend om in te spelen op plotseling veranderende omstandigheden, zoals een ‘barbecuealarm’. Supermarkten delen hun kassagegevens met leveranciers. ‘Tien jaar geleden liep in supermarkten nog een bedrijfsleider rond met een scanner tussen de schappen, vandaag kan de leverancier de hele dag meekijken.’

Digitalisering sector van belang

Dat is in de transport- en logistieksector verder niet gebruikelijk. ‘Het is natuurlijk heel triest dat nog niet 2% van de vrachtbrieven digitaal is’, zegt Ploos van Amstel. ‘Dan is het wel heel lastig om informatie te delen: de vrachtwagen rijdt, maar geen idee wat eraan komt. Dat is niet meer van deze tijd, de sector moet digitaliseren. Wat mij betreft komt er binnen twee jaar een wet die ervoor zorgt dat geen vrachtwagen nog de weg op gaat zonder een digitale vrachtbrief.’ Dan zijn goede planners wel cruciaal, zegt de lector. Door slim gebruik te maken van data, goede samenwerking en te investeren in de opleiding van de beste planners kan de sector sterker uit de coronacrisis komen.

Kijk de webinar terug

Het volledige webinar MRA University: Impact coronacrisis op transport en logistiek van Walther Ploos van Amstel is hier terug te zien:

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien

MRA University: Impact coronacrisis op transport en logistiek

Meer info

Lectoraat: City Logistiek
Bronnen: MRA & Amsterdam Logistics