Kenniscentrum Techniek

Sander Onstein (HvA) promoveert aan de TU Delft

‘Bij de vestiging van een distributiecentrum spelen wel zestig factoren mee’

10 dec 2021 10:12 | Kenniscentrum Techniek

Welke factoren bepalen waar je als bedrijf in de mode, consumentenelektronica of online retail je distributiecentrum neerzet? En hoe zwaar tellen ze mee? Sander Onstein, als docent verbonden aan de opleiding Logistiek en onderzoeker bij het lectoraat Logistiek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) zocht het uit. De inzichten die hij opdeed, helpen overheid en bedrijfsleven wetenschappelijk onderbouwde beslissingen te nemen bij het opzetten van nationale of internationale distributiestructuren. Onstein promoveerde op 1 december 2021 aan de TU Delft.

Snel leveren op wisselende afleverlocaties, tegen zo laag mogelijke kosten. Fabrikanten doen hun uiterste best de topservice te leveren die klanten van ze verwachten. Dat is geen gemakkelijke opgave, weet Onstein: ‘Door globalisering en versnippering van de keten is de distributie van goederen tegenwoordig complexer dan ooit. Er zijn veel stappen in de keten waar overslag van goederen plaatsvindt en nergens mogen fouten gemaakt worden. Daarnaast wordt transport naar de klant steeds duurder door de grote vraag naar (online) producten en stijgende energieprijzen. Bedrijven moeten daarom goed nadenken over hun distributiestructuur-ontwerp, kortweg DSO.’

Onstein zocht uit welke factoren hierop van invloed zijn, en hoe zwaar die factoren wegen voor verschillende soorten bedrijven. Hij deed hiertoe een literatuuronderzoek, voerde gesprekken met zo’n vijftig ondernemers en logistiek experts en zette een enquête uit onder tachtig bedrijven, afkomstig uit drie sectoren: de mode, consumentenelektronica en de online retail.

Van luchthaven tot belastingklimaat

Serviceniveau en logistieke kosten zijn voor alle bedrijven belangrijke factoren, benadrukt de promovendus. Ook zaken als de beschikbaarheid van arbeidskrachten in de buurt spelen mee.

Maar er zijn ook veel verschillen tussen sectoren. ‘Zo zitten modebedrijven graag dicht bij internationale zee- en luchthavens, omdat zij doen aan vraagvoorspelling en te maken hebben met relatief lange levertijden. De grote bulk laten ze over zee komen en extra goederen – bijvoorbeeld broeken die hard lopen in de winkel – via de lucht.’

Snel bij de klant

Elektronicabedrijven daarentegen transporteren graag via regionale luchthavens en werken nogal eens zonder eigen distributiecentrum. ‘Ze hebben relatief hoge inkoopkosten en willen hun spullen zo snel mogelijk bij de klant hebben. Het aantrekkelijke belastingklimaat in Nederland - waarbij BTW verlegd wordt van leverancier naar afnemer - is voor hen een zwaarwegende factor.’

Sander Onstein

In de online retail - een sector waartoe ook sommige modebedrijven behoren - tenslotte draait het vooral om een zo kort mogelijke levertijd. ‘Die hebben liefst distributiecentra aan de rand van de stad,’ aldus Onstein. ‘Voor hen is het interessant te kijken naar hoe de lokale bevolking aankijkt tegen de komst van zulke centra in hun buurt.’

Weloverwogen beslissingen

Met de inzichten uit Onstein’s onderzoek kunnen bedrijven en overheid weloverwogen beslissingen nemen bij de ontwikkeling van distributiecentra. ‘Bedrijven weten waar ze zich het beste kunnen vestigen, en overheden welk soort bedrijvigheid ze kunnen aantrekken, op basis van wat hun regio te bieden heeft.’

Het onderzoek van de promovendus wordt goed ontvangen door het bedrijfsleven: de paper die Onstein schreef naar aanleiding van zijn literatuuronderzoek staat in de top vijf van meest gedownloade artikelen in het vakblad Transport Reviews. De docent-onderzoeker sleepte ook een award in de wacht voor de paper die hij schreef voor het congres Vervoerslogistieke Werkdagen in 2018.

Geduld en doorzettingsvermogen

Onstein denkt ondertussen alweer na over een vervolgonderzoek. ‘Hoe gaan we bij de ontwikkeling van distributiecentra om met de steeds schaarser wordende grond? Dat lijkt me een interessante vraag om te bestuderen,’ zegt hij.

De promovendus kijkt met een goed gevoel terug op zijn promotie. ‘Ik heb het onderzoek gedaan naast mijn werk als docent Logistiek, een pittige combinatie. Een promotie is hard werken en het duurt lang voordat je resultaten hebt. Je hebt een hoop geduld en doorzettingsvermogen nodig,’ zegt hij. ‘Maar het is me toch maar mooi gelukt.’