Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

Mind-mindedness draagt positief bij aan welbevinden en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen

lector Ruben Fukkink

Mind-mindedness helpt ouders om beter te begrijpen wat er in het hoofd van hun kind omgaat. Dit leidt tot meer sensitieve en responsieve interacties. Fukkink stelt dat ouders die mind-minded zijn, hun kinderen helpen om hun eigen emoties en gedachten beter te begrijpen en te reguleren, wat essentieel is voor hun welzijn en groei.

Ruben Fukkink presenteerde op het NET-congres in Vught het laatste (onderzoeks)nieuws over 'mind-mindedness': hoe kunnen ouders en pedagogische professionals een sensitieve houding aanvullen door de gevoelens, wensen en gedachtes van kinderen te benoemen in hun onderlinge interacties? Deze 'mind-mindedness' draagt positief bij aan het welbevinden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.

Bekijk hier de presentatie van Ruben Fukkink over mind-mindedness

Internationaal onderzoek

Lopend Nederlands en Fins onderzoek, dat eerder werd belicht bij de Europese conferentie van ontwikkelingspsychologen(opent in nieuw venster) werd nu toegelicht voor een Nederlands publiek dat bijeen was gekomen in de grote zaal van het theater Novalis.

Lees meer over het Lectoraat Pedagogische functie van Onderwijs en Opvoeding