Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Betrokkenheid en inclusie stimuleren, mét een menselijk tintje

Project Going Hybrid reset verbinding tussen de culturele sector en hun publiek

23 jan 2024 13:39 | Kenniscentrum FDMCI

De culturele sector had tijdens de COVID-19-pandemie moeite met het aantrekken van publiek én het vasthouden van hun aandacht. De nood om boeiende hybride evenementen te ontwikkelend werd des te duidelijker. Onderzoekers van het lectoraat Netwerkcultuur hebben gedurende twee jaar intensief samengewerkt met hackers en ontwerpers om innovatieve oplossingen te creëren voor het aanpakken van deze culturele obstakels voor verschillende soorten culturele instellingen. Samen ontwikkelden zij nieuwe hybride methoden en tools voor het aantrekken en vasthouden van een inclusiever en betrokken publiek. Niet alleen bleek de ontwikkeling van nieuwe methodes succesvol, de tool EtherPort kan zelfs voortbestaan door financiering.

Na twee jaar uitgebreid onderzoek en ontwikkelingen heeft Project Going Hybrids hun doel bereikt om boeiende handvatten voor hybride evenementen voor in de culturele sector neer te zetten. In samenwerking met externe projectpartners hebben ze niet alleen nieuwe methoden en tools bedacht om het publiek meer betrokken te krijgen, maar ook digitale deuren geopend voor een meer inclusieve toegankelijkheid naar de culturele evenementen. Hoe hebben ze dit bereikt? De onderzoekers dachten na over over wat werkt voor de bezoeker en niet de nummerteller van het bezoekersaantal.

Het digitaal resetten van het culturele domein

Het onderzoek was verdeeld in drie hoofdgebieden: live streaming, publicatie en archivering. Op het gebied van live streaming zocht het project naar manieren om live-evenementen interactiever te maken, waarbij ze de passiviteit wilden tegengaan die vaak geassocieerd wordt met traditionele livestreams en de kortere aandachtspanne van het publiek. Voor elk gebied was er slechts één voorwaarde: nieuwe vormen van hetzelfde culturele evenement moesten elkaar aanvullen in plaats van de klassieke, vaak geschreven herhalingsmethode.

Het transformeren van de dynamiek van live streaming

De onderzoeksgroep van het project ontwikkelde elementen voor online publiek om invloed uit te oefenen op de livestream zelf. Het publiek kon de camera bedienen met chatcommando's om een sterker gevoel van inclusie te bevorderen. "Een ander element was de geurverspreider. Omdat we meestal kijken naar wat er in de ruimte gebeurt. Maar wat als het andersom kon zijn? Dus, de mensen thuis konden met behulp van de chat bepalen hoe de ruimte rook, ook al waren ze er niet," legt Carolina Pinto, onderzoeker van het lectoraat Netwerkcultuur, uit.

Het herdefiniëren van publicatie

De publicatiegroep werkte aan de creatie van EtherPort, een samenwerkingspublicatietool die is ontworpen om een frisse benadering te bieden voor verslaglegging van culturele evenementen. Deze tool werd gebouwd door de onderzoeksgroep INC met behulp van de hybride publicatietool Ethertoff, ontwikkeld door het Open-Source Publishing-collectief in Brussel. EtherPort stelt meerdere bijdragers in staat om te schrijven, afbeeldingen, links en video's toe te voegen, met de toegevoegde mogelijkheid om de publicatie binnen de tool zelf vorm te geven. De unieke functie van het navigeren door inhoud via tags biedt lezers een meer interactieve en boeiende ervaring, afwijkend van traditioneel lineair lezen. Dit bleek een noodzakelijke lacune te zijn, aangezien de tool zal worden voortgezet en gefinancierd door het Impactfonds.

Heb je moeite om een hybride evenement voor de geest te halen? Neem een kijkje bij 'the Hmm', het eerste boek-livestream van het lectoraat Netwerkcultuur en de digitale publicatie op EtherPort!

De menselijke hand aan archivering

De Living Archives-groep werkte samen met MU Hybrid Art House aan het creëren van Mumories, een levend archief ter ere van 25 jaar kunst in het art house. Dit menselijke platform stelt individuen in staat hun herinneringen te delen en verandert het archief in een menselijke, collectieve ervaring. Het doel is om een actief en aanwezig archief op te bouwen, in tegenstelling tot conventionele digitale archieven die gericht zijn op feiten en procedures.

Belang van het openen van digitale deuren

Een meer indirecte, maar even belangrijk resultaat tijdens dit onderzoeksproject, is dat hybriditeit ook de toegang opent voor publiek dat anders wordt uitgesloten van culturele evenementen. "Het maakt het toegankelijk voor veel mensen uit andere gemeenschappen, mensen die worden belemmerd om deel te nemen vanwege een handicap of omdat ze geen tijd hebben vanwege kinderen. Maar het is ook belangrijk voor degenen die economische moeilijkheden ervaren," betoogt Carolina, terwijl ze benadrukt dat het van maatschappelijk belang is om door te gaan met investeren en onderzoeken naar de ontwikkeling en implementatie van hybride evenementen.

Voortzetting van een culturele upgrade

De conclusie van Project Going Hybrids markeert een belangrijke mijlpaal in de zoektocht naar meer inclusieve en boeiende hybride evenementen. Toegankelijkheid, interactie en activatie kwamen naar voren als cruciale elementen voor hybriditeit. Hiermee wordt een impactvolle toolkit achtergelaten op het gebied van live streaming, publicatie en archivering van culturele organisaties. Hieruit blijkt dat de innovatieve geest van het project de behoefte aan culturele verandering aanmoedigt en een voortdurende verkenning aan de intersectie van technologie, cultuur en publieksbetrokkenheid stimuleert.