Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Staatssecretaris Uslu ontvangt programmavoorstel PONT

Lector Martijn de Waal en programmamanager Jorgen Kaskens werkten vanuit de HvA mee

13 jul 2023 14:59 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen, die allemaal in elkaar grijpen. Klimaatverandering, armoedebestrijding, vergrijzing, de stikstofcrisis: deze problemen vragen om verandering, en manieren om het anders te doen. ‘We hebben kunstenaars, ontwerpers en andere creatieve professionals hard nodig om die transities aan te pakken’, aldus (demissionair), staatssecretaris Gunay Uslu die hiervoor 9 miljoen reserveert.

Het afgelopen halfjaar werkte een speciaal team de oproep van de staatssecretaris uit tot een programma dat de impact van zo’n #ontwerpendeaanpak op maatschappelijke opgaven moet vergroten ('PONT'). Gisteren is dat voorstel in Amsterdam aangeboden aan staatssecretaris Uslu. Het Programma Publieke Ontwerppraktijk (#PONT) slaat een brug tussen ontwerpers en overheden. Samenwerking tussen de ontwerp- en de publieke sector kan het verschil maken om de noodzakelijk verandering op gang te brengen.

Lector Martijn de Waal en programmamanager Jorgen Karskens waren vanuit de HvA betrokken bij dit advies. Zij schreven een verkenning ter ondersteuning van dit programma, dat ruimte vrij gaat maken voor de ontwerpende aanpak in de publieke sector.

Demissionair staatssecretaris Gunay Uslu lanceert het definitieve programma op 23 oktober 2023 tijdens de Dutch Design Week.