Elijah Alvares wint ECHO Award HBO

4 feb 2022 13:53 | Afdeling Communicatie

Op 3 februari 2022 werden de ECHO Awards uitgereikt: een prijs voor rolmodellen in inclusief onderwijs. HvA’er Elijah Alvares viel in de prijzen met de ECHO Award HBO.

Vier studenten met een niet-westerse achtergrond namen op 3 februari live vanuit het congrescentrum van de Nederlandse Spoorwegen de ECHO Awards 2021 in ontvangst. De prijs werd uitgereikt door minister Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De studenten onderscheiden zich vanwege hun bovenmatige studieprestaties, ondernemende instelling, organiserend vermogen, actieve maatschappelijke betrokkenheid en constructieve aanpak in uitdagingen gerelateerd aan uitsluiting binnen de samenleving. Dit jaar bevonden zich twee HvA’ers onder de genomineerden: Elijah Alvares, projectleider bij Studentzaken en laatstejaarsstudent Bestuurskunde en Nour Sadat, afgestudeerd masterstudent Digital Design aan de HvA. Elijah Alvares won de ECHO Award HBO. Hij wordt beloond met een volledig verzorgde Summercourse aan UCLA in Los Angeles.

Inclusieve cultuur

Elijah is het meest trots op de genderneutrale toiletten die hij als voormalig studentassessor samen met andere studenten en stakeholders realiseerde binnen de Hogeschool van Amsterdam. “Inmiddels zijn er op iedere verdieping en in ieder gebouw van de HvA genderneutrale toiletten, maar we zijn er nog niet. De vraag die daarna komt is: voelt iedereen zich veilig om van het toilet gebruik te maken en hoe zorg je voor een inclusievere cultuur binnen de hogeschool en de samenleving? Daar hebben we nog slagen in te maken”, zegt Elijah. Volgens de jury ligt Elijahs kracht in het vermogen om de vertaalslag te maken van institutionele vraagstukken naar individuele gemarginaliseerde gemeenschappen. “Dit alles met een goede dosis humor.”

Gelijke startpositie

De ECHO Award is een jaarlijkse stimuleringsprijs van ECHO, Expertise Centrum Diversiteitsbeleid. De prijs creëert kansen voor studenten om tot een gelijke startpositie te komen en draagt bij aan meer zichtbaarheid en dialoog over het versterken van diversiteit en inclusie in het onderwijs en de arbeidsmarkt. In totaal werden 14 finalisten voorgedragen voor de ECHO Award in de categorie ECHO Award HBO, ECHO Award WO, Loyens & Loeff Taks and Law Award en Bèta Techniek Award.