HvA haalt subsidies binnen voor virtueel uitwisselingsprogramma

De HvA heeft voor twee internationale samenwerkingsprojecten een subsidie ontvangen van het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap.

13 jan 2022 15:45

De projecten, gericht op interculturele datavisualisatie en internationale best practices bij de organisatie van grote sportevenementen, ontvangen elk een bedrag van €15.000.

Internationalisering is niet meer alleen de traditionele uitwisseling of stage in het buitenland. Studenten hebben steeds vaker interactie met andere culturen en perspectieven door internationale case studies, buitenlandse gastdocenten, of door internationaal onderzoek te doen en deel te nemen aan virtuele uitwisseling vanuit hun eigen universiteit.

Het is een vorm van onderwijs die steeds vaker wordt gebruikt en dit is ook door de overheid opgemerkt. Er zijn via het ministerie subsidies te verkrijgen voor ‘Virtuele Internationale Samenwerking’ als onderdeel van een groot landelijk initiatief om internationale online uitwisseling aan te moedigen en de internationalisering van het hoger onderwijs te stimuleren.

FDMCI: interculturele datavisualisatie met studenten in Canada en Mexico

Frank Kloos, docent-onderzoeker bij de opleiding Communication & Multimedia Design aan de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie (FDMCI) heeft een subsidie binnengehaald met zijn voorstel dat is gericht op het ontwerp van data stories voor maatschappelijke impact.

De minor "Cross-cultural Data visualisation", die van februari tot juli 2022 wordt gegeven, is een internationale minor over datavisualisatie, data-ethiek en data-humanisme met betrekking tot de Sustainable Development Goals (SDGs). Studenten ervaren hoe ze data kunnen verzamelen, lezen en visualiseren en verbeteren daarmee hun zogenaamde "data literacy".

De samenwerking met projectpartners en studenten van de Ryerson University in Toronto en UAM Azcapotzalco in Mexico City geeft de deelnemers de mogelijkheid om vanuit culturele diversiteit naar hun verschillen te kijken en te ontdekken wat dit inhoudt voor de ethische verantwoordelijkheid van de data-ontwerper.

FBSV: Best practices voor internationale mega-evenementen in de VS en Nederland

Claire Powell is docent en lid van het managementteam van de opleiding Sportkunde/Sport Studies aan de faculteit Bewegen, Sport en Voeding (FBSV). Daarnaast is ze coördinator internationalisering bij deze opleiding. Haar subsidiewinnende projectvoorstel betreft een COIL-samenwerking met studenten van de New York University die een zomercursus binnen de opleiding Global Studies volgen, waarbij ze virtueel gaan samenwerken met HvA-studenten van de opleiding International Sports, Management and Business (ISMB).

Deze virtuele uitwisseling duurt zes weken en loopt van 23 mei tot 1 juli 2022. De studenten leren van elkaar (en van het docententeam dat bestaat uit twee docenten in Nederland en één in de VS) over best practices voor internationale mega-evenementen die in Nederland, de VS en elders in de wereld worden gehouden. Studenten gaan samenwerken aan een bid voor het organiseren van een duurzaam internationaal evenement in het land of de stad van hun keuze.