Hogeschool van Amsterdam

Ondernemers voor nieuw café Amstelcampus bekend

7 mei 2015 13:31 | Afdeling Communicatie

Wie gaat er biertappen voor dertigduizend HvA-studenten? Met deze oproep zocht de HvA vorig jaar naar een uitbater voor het nieuwe café op de Amstelcampus. Gisteren werd bekend wie het grand café vanaf augustus gaan runnen: het zijn de horecamannen achter het succesvolle Schinkelhaven, Blooker en Winkel 43 op de Noordermarkt.

Het café bevindt zich op de begane grond van het complex met zestig studentenwoningen achter het nieuwe Wibauthuis aan de Van Musschenbroekstraat. Het nieuwe café moet reuring brengen op de Amstelcampus, zodat studenten straks in de bruine kroeg verpozen voor ontspanning en gezelligheid, en ook studievereningen daar te vinden zijn.

‘We hebben 35 concepten van ondernemers ontvangen en daarom duurde het traject erg lang. Deze ondernemers werden juist alleen maar enthousiaster naarmate het voortduurde,’ vertelt HvA-omgevingsmanager Anne van den Eijnden over het selectieproces. Een studentenjury boog zich eerst over alle voorstellen. Horeca-ondernemers Martijn Witlam en Martijn Peters sprongen er uiteindelijk uit vanwege hun goed doordachte concept. Zij openen het café bij aanvang van het nieuwe collegejaar in september.

Huiskamer met rauw randje

Martijn en Martijn hebben een ijzerstrak plan voor hoe het nieuwe café eruit komt te zien. De naam is al bekend: FEST. Martijn Witlam (de man achter o.a. Winkel43) vertelt: ‘Het wordt een huiselijke plek met een rauw randje: denk aan chesterfield sofa’s, grote banken en lange houten tafels. Voor de inrichting willen we zoveel mogelijk gerecyclede en duurzame materialen gebruiken. De kaart wordt grotendeels biologisch: zo willen we achter de bar twee koelkasten maken, een met biologische lokale biertjes en een met biofrisdranken.’

Studenten staan echter bekend om hun krappe portemonnee. Gaat dit wel samen met een duurzame aanpak? Martijn Witlam: ‘We kunnen daar wel een weg in vinden. Wij hebben er inmiddels ervaring mee, en weten dat het veel uitmaakt als mensen begrijpen wat er achter de producten zit.’ Martijn en Martijn runnen op dit moment al onder andere Blooker, Macy’s en Schinkelhaven.

Studentenavonden

Ook voor buurtbewoners moet het café straks een aantrekkelijke plek zijn om te eten of een biertje te drinken. De ondernemers willen regelmatig een open podium en een pubquiz organiseren, maar vooral ook met studentenverenigingen gaan samenwerken, waaronder ASVA. ‘Juist door betrokkenheid met de studenten moet het het grand café een waardevolle toevoeging worden op de Amstelcampus,’ zegt Martijn.

Martijn Peters (l) en Martijn Witlam (r)