Kenniscentrum Techniek

Lichte voertuigen en bundelen goederen Reguliersdwarsstraat

Stadshubs als slimme manier van bevoorrading van ondernemers

Project

Minder voertuigbewegingen in de Amsterdamse Reguliersdwarsstraat (RDS), daar draait het om in de pilot ‘slimme stadslogistiek’. De gemeente Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en horecaondernemers in deze straat maken van een nood een deugd; tijdens werkzaamheden aan het Koningsplein (de aanleverroute) en in de VIijzelstraat testen zij nieuwe manieren van bevoorrading van ondernemers, zoals inzet lichte voertuigen en bundelen van goederen.

Vrachtverkeer neemt veel ruimte in beslag in de RDS en zorgen voor (onnodig veel) CO2-uitstoot en overlast. Horecaondernemers bogen zich al langer over de vraag: hoe kunnen we de druk op onze straat door voertuigen minimaliseren? Nu het bevoorraden van horecaondernemingen in de RDS moeilijk wordt door 5 weken werkzaamheden, wordt de zoektocht naar oplossingen versneld en cruciaal om geen vertragingen op te lopen. Bovendien wordt de druk groter door de plannen van de gemeente voor een autoluw Amsterdam en zero-emissie in 2025.

Lichte voertuigen en bundelen goederen

De HvA test, meet en evalueert in deze pilot het bundelen van kleine volumes, de inzet van kleinere en lichtere voertuigen (zoals koel-vrachtfietsen) en het leveren in een zo kort mogelijk tijdsvenster. Deze oplossingen zijn aangeboden na eerder onderzoek van de HvA over de huidige logistieke situatie in de RDS. Daar kwam naar voren dat vrachtverkeer tussen 9.00-12.00 met lange lostijden gaan zorgen voor bottlenecks, en dat vooral op woensdagen. Dit wordt bovendien verergerd door de geplande werkzaamheden.

Stadshub

Hoe werkt de pilot? De deelnemende horecaondernemers geven hun bestellingen door via een app (Easydish). Hun leveranciers leveren de bestelde goederen af bij een centrale stadshub op Food Center Amsterdam, daar worden de goederen gebundeld en met koel-vrachtfietsen naar de horecaondernemingen in de Reguliersdwarsstraat afgeleverd.

Tijdsduur pilot

De pilot loopt 3 maanden, vanaf 2 maart. Dit is iets langer dan de afsluiting van de RDS vanaf het Koningsplein. Dit wordt bewust gedaan om meer tijd te hebben om ervaringen op te doen met deze nieuwe manier van bevoorraden. Als de ondernemers enthousiast zijn, kan dit de nieuwe werkwijze worden. Voor de Reguliersdwarsstraat, maar ook voor andere delen van Amsterdam.

Betrokken partijen

De betrokken partijen zijn: BIZ (Bedrijven Investeringszone) Secret Village, horecaondernemers, alle leveranciers van deze ondernemers, de HvA en het gemeentelijk project Herinrichting Nieuwezijds, het stadsdeel (gebied). Tijdens de pilot loopt andere BIZ’en en ondernemersverenigingen in de directe omgeving ook uitgenodigd. Het gaat hierbij om de BIZ Rembrandtidistrict, Vijzelstraat, Leidseplein, ondernemersvereniging Reguliersdwars (tussen Thorbeckeplein en Vijzelstraat) en de ondernemers Leidsestraat.

Studenten en stagiairs nodig

Bij het onderzoek van HvA zijn studenten, afstudeerders en stagiairs betrokken. Zij helpen mee met het uitvoeren en evalueren van tellingen in en rondom de RDS. Daarnaast halen zij bestelinformatie op bij meer dan 36 horecaondernemers in het gebied. De vergaarde data maken het mogelijk een detailanalyse van bestellingen te maken, en vormen de basis voor het opstellen van een nieuwe concept voor distributie. Stagiairs helpen daarnaast mee met de uitvoering en analyse van de pilot tijdens de werkzaamheden rondom de RDS.

Gepubliceerd door  Urban Technology 27 oktober 2022

Project Info