Edventurous questions

Veel uitdagingen in het onderwijs zijn dermate complex dat het tot nu toe nog niet gelukt is ze op te lossen. Denk bijvoorbeeld aan het lerarentekort of kansengelijkheid in het onderwijs. In dit project verkennen wij de toegevoegde waarde van social design als onderzoeksbenadering voor het oplossen van dergelijke problemen.
Herzien van oude problemen met nieuwe methodologieën
Traditionele onderzoeksmethoden in de onderwijswetenschappen – zoals experimenten, vragenlijsten en observaties – leveren veel waardevolle inzichten op. Toch blijken ze vaak beperkt wanneer het gaat om doorbraken in complexe vraagstukken. Dit onderzoeksvoorstel onderzoekt daarom de meerwaarde van social design als (aanvullende) onderzoeksaanpak binnen de onderwijswetenschappen. Social design kenmerkt zich door een creatieve, dialogische, participatieve, en transdisciplinaire aanpak en heeft de potentie om recht te doen aan de complexiteit van onderwijsproblemen.
Werkwijze
In dit onderzoek stellen we de vraag: hoe en in welke mate kan social design, toegepast via de methode Frame Innovation (FI), van toegevoegde waarde zijn voor de onderwijswetenschappen in het licht van complexe vraagstukken?
We passen FI toe op vier thema’s die momenteel grote uitdagingen vormen in het onderwijs: leerlingmotivatie, inclusief onderwijs, professionele leercultuur, en schoolovergangen. Centraal binnen FI staat het anders leren kijken naar problemen en het verbeelden van mogelijke toekomsten, om zo nieuwe oplossingen te vinden. We onderzoeken of en hoe social design de manier van werken in onderwijsonderzoek verandert: denk aan onderzoeksprocessen, de rollen van betrokkenen, de criteria voor kwaliteit, de resultaten en de uiteindelijke impact.
Daarvoor verzamelen we verschillende soorten gegevens: onderzoeksdagboeken, procesgegevens en producten die ontstaan uit social design-activiteiten. Ook meten we welke nieuwe probleembeelden, oplossingen en praktijken hieruit voortkomen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een consortium van onderwijsonderzoekers en onderwijspraktijkpartners (zoals scholen). Zij werken samen met experts uit social design, de kunsten, filosofie en de ambachten.
Te verwachte resultaten
Workshops en handreikingen voor onderzoekers die social design willen gebruiken, een wetenschappelijk artikel over de manier waarop social design als onderzoeksmethodologie (i.t.t. ontwerpmethodologie) begrepen kan worden en diverse manieren van kennisdeling gericht op de inzichten die vanuit de verschillende cases zijn opgedaan over de vier thema's.
Onderzoeksteam
- Daphne Wiersema
- Ina Cijvat
- Marco Snoek
- Bregje de Vries, Vrije Universiteit
- Ditte Lockhorst, practor ROC Midden Nederland
- Leonie Middelbeek, onderzoeker/adviseur Oberon
Betrokken lectoraten
- Kansrijke schoolloopbanen in een diverse stad
- Leren en Innoveren (opent in nieuw venster)
Externe partners
- VU Amsterdam
- ROC Midden Nederland
- Oberon
Subsidieverstrekker:
NRO
Meer informatie
Daphne Wiersema, associate lector