Verbetering pedagogische infrastructuur voor kinderen

Om basisschoolkinderen beter te ondersteunen, is binnen Kansen voor de Jeugd een project gestart dat de pedagogische infrastructuur versterkt.
Binnen het Nationaal Programma Samen Nieuw-West is, onder het domein Kansen voor de Jeugd, een project gestart dat zich richt op het versterken van de pedagogische infrastructuur voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Het doel is om het ontwikkelaanbod op en rond de scholen beter te organiseren en te coördineren, zodat alle kinderen – van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat – toegang krijgen tot een aanbod van hoge kwaliteit. In het project wordt geleerd van drie schoolclusters die al betekenisvolle ontwikkelingen in gang hebben gezet: Familiescholen, Samen Leren in de Wijk en de Naschoolse Ontwikkelomgeving. Deze bestaande initiatieven bieden waardevolle inzichten, filosofieën en lessen die worden benut om te bouwen aan een integrale ontwikkelomgeving voor basisschoolkinderen.
De pedagogische infrastructuur wordt uitgewerkt in drie concrete gebieden: rond FC De Kikker, Al Wafa en Samen Leren Slotervaart. In elk gebied wordt, op basis van gedeelde waarden, gewerkt aan één gezamenlijk plan. Het actieonderzoek van het Centre of Expertise ondersteunt dit proces en levert kennis en inzichten die bijdragen aan de realisatie van de gezamenlijke ambitie: een sterke, samenhangende pedagogische infrastructuur waarin ieder kind in Nieuw-West zich optimaal kan ontwikkelen.
Werkwijze
Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van het Nationaal Programma Samen Nieuw-West(opent in nieuw venster) voor het domein Kansen voor de jeugd. Het onderzoek wordt gerealiseerd door onderzoekers van het lectoraat Armoede Interventies en de opleiding Pedagogiek.
Verwachte resultaten
Het onderzoek levert een bijdrage aan kennis over gebiedsgericht werken en welke randvoorwaarden er nodig zijn om zo te werk te gaan voor zowel de gemeente, scholen als welzijnsorganisaties. Het onderzoek beschrijft de besproken en genomen acties en helpt de lerende ontwikkeling binnen de Gemeente en bij organisaties in Nieuw-West.
Team
- Anna Custers
- Rosanna Schoorl (FMR)
- Jody Kevenaar (FOO)
- Sofie Hees (FMR)
- Cindy Warmerdam
Betrokken lectoraat
- Lectoraat Armoede Interventies
Externe partners
- Nationaal Programma Samen Nieuw-West
- De Amsterdamse School van de Gemeente Amsterdam