Kenniscentrum Techniek

Inspiratie voor duurzame oplossingen in servicelogistiek

De learning community van onderzoeksproject Gas op elektrisch inspireert en bevraagt professionals, onderzoekers en studenten over zero-emissieservicelogistiek

6 jul 2021 12:00

Een van de belangrijkste factoren om zero-emissievervoer in de servicelogistiek te laten slagen, is samenwerking. Binnen de gehele keten, en daarbuiten. Als vervolg op het onderzoeksproject Gas op elektrisch is de Hogeschool van Amsterdam (HvA) daarom in februari 2021 een ‘learning community’ gestart, waarin professionals, studenten én (docent)onderzoekers frequent kennis delen over zero-emissieservicelogistiek. ‘Je hoeft niet steeds het wiel uit te vinden, we zien al jarenlang dezelfde vraagstukken en probleemstellingen voorbij komen.’

Terwijl Easy Go Electric haar personenversie van het licht elektrische voertuig (LEV) iYYo Ev1 wil herontwerpen tot een cargoversie, werkt Technische Unie aan de vraag hoe zij haar klanten in 44 Nederlandse steden duurzaam kan beleveren. Beide bedrijven hebben de hulp ingeschakeld van community-leden: HvA-studenten en -onderzoekers en professionals uit de praktijk. Tijdens de kennissessies delen zij hun bevindingen, resultaten en toekomstvisie aan zowel aanbieders als gebruikers binnen de servicelogistiek. Om te inspireren, maar ook om vragen te stellen. Alle aanwezigen staan namelijk voor dezelfde opgave: vanaf 2025 moeten vracht- en bestelauto’s in de binnenstad van 30 tot 40 gemeenten emissievrij rijden.

Easy Go Electric ontwerpt LEV’s voor servicebedrijven

De inzet van LEV’s als alternatief voor dieselbusjes in de binnenstad is een van de oplossingen en uitdagingen voor zero-emissieservicelogistiek, beamen de community-leden. Want hoe je dit ontwerpt en organiseert, is een vraagstuk uit de praktijk dat bij zowel aanbieders als gebruikers speelt. Zij stellen dat servicemonteurs die nu gebruikmaken van de vrachtfiets als duurzame alternatief graag droog willen rijden, de drukte in de stad willen vermijden en zo nu en dan groot gereedschap moeten vervoeren, die niet altijd in een vrachtfiets passen. HvA-studenten (Logistiek) Niels Jacobs, Justin van Nassau en Noud van de Kreeke zijn voor Easy Go Electric aan de slag gegaan met een nieuw ontwerp voor de compacte personenversie van het iYYo Ev1 van LEV-aanbieder Easy Go Electric, zodat het ook gebruikt kan worden als cargovoertuig.

In het ontwerp van de studenten wordt de LEV aan de achterzijde verlengd om ruimte te maken voor een standaard laadkubus waar servicemonteurs gereedschap en onderdelen in mee kunnen nemen. Het ontwerp is een efficiënte en kostendrukkende oplossing en uitermate geschikt voor onder meer servicebedrijven, stelt Bob Kranenburg, opdrachtgever van Easy Go Electric. ‘Het biedt een tussenoplossing voor monteurs die droog willen zitten en tegelijkertijd een makkelijk wendbaar voertuig zoeken voor in de stad.’

Technische Unie wil duurzaam beleveren

Een andere opgave die speelt onder de community-leden is het duurzaam beleveren in de binnenstad door groothandels. Technische Unie liet Freek Timmers, HvA-afstudeerstudent (Logistiek), werken aan dit vraagstuk voor haar klanten in 44 Nederlandse steden. In dit project onderzocht Freek drie alternatieven: 1) elektrische vrachtwagens, 2) kleinere (elektische) voertuigen (LEV en cargobike), en 3) bezorging via de hub van een stadslogistieke partij. Per stad onderzocht Freek wat er qua volumes de stad in gaat. Hij maakte een model met daarin volume, gewichten, afstanden tussenstops en aanwezigheid van een Technische Unie-locatie, om zo per stad een advies te kunnen geven over de meest geschikte modaliteit of samenwerking.

Uit eerste pilots in Utrecht en Leiden blijkt dat fietskoeriers in Utrecht een kortere stoptijd behalen dan een medewerker met een (diesel)vrachtwagen. Ook kunnen fietskoeriers ruim 30 zendingen per dagdeel verwerken, wat meer is dan verwacht. In Utrecht liep tevens een pilot met een LEV, waarbij vooral het bereik en het vervoer van grotere zendingen en lengtes (buizen) een uitdaging blijken. Voor de pilot in Leiden wordt samengewerkt met een stadslogistieke partij. Het blijkt dat de samenwerking met CityHub goed werkt en dat klanten een voorkeur hebben voor een kleine groep bezorgers (bekende gezichten).

Dit biedt waardevolle informatie voor andere gebruikers in steden, stelt Susanne Balm, projectleider van Gas op elektrisch. ‘Uit de kennissessie kwam naar voren dat stadslogistieke partijen samen kunnen en moeten werken en dat gebruik maken van eenzelfde ICT-platform opschaling mogelijk maakt. Voordeel hiervan is dat bedrijven die in meerdere Nederlandse steden werkzaam zijn niet met iedere lokale stadslogistieke partij een ICT-koppeling hoeven te maken.’

Community-leden

Easy Go Electric, Arval, Fiestdiensten.nl, DOCKR, Fleet Complete, Mego Mobility, BluekensEV, Cenex Group, Forty, Royal HaskoningDHV, Trens Solar Trains BV, Unica, Pantar, Breman, Eltag, ENGIE, Voskamp Groep, Technische Unie en Hemubo, Techniek Nederland en Gemeente Amsterdam.

Meer over learning community

Wil jij ook deel uitmaken van toekomstige learning communities? Neem dan contact op met Susanne Balm. De learning community van de HvA organiseerde tweewekelijks een vraag-en-inspireeruur. Deze (online)bijeenkomst was open voor geïnteresseerden uit het werkveld, onderzoek en onderwijs. De community verbindt bedrijven aan HvA-studenten (Logistiek, Mobiliteit, Engineering, Bedrijfskunde) en biedt studenten extra steun bij hun onderzoek.

Lees meer over project Gas op Elektrisch