Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Hoe verduurzamen we de textiel- en kledingindustrie?

ArtEZ, HvA en Saxion bundelen krachten met NEWTEXECO

25 sep 2023 16:47 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

De kledingindustrie is de tweede meest vervuilende industrie wereldwijd, na de olie-industrie. Vervuiling en uitstoot zijn groot (zo komt 35 procent van de microplastics in zee van kleding). De productieomstandigheden zijn onmenselijk. Hoe veranderen we dit, van begin tot einde?

Met NEWTEXECO zijn de hogescholen ArtEZ, Saxion, HvA, mkb’s en branchorganisaties als MODINT en NLNextFashionandTextiles een samenwerking gestart om dit collectief aan te pakken en de krachten te bundelen. De onderzoeksgroep NEWTEXECO gaat 8 jaar samenwerken. Dat biedt kansen om elke fase van de 'keten' onder de loep te nemen: vanaf het prille begin- hoe ontwerp je duurzaam? Tot het einde, het recycleproces.

Donderdag 21 september jl was de kick-off van dit fantastische collectief bij ArtEZ in Arnhem. Dit werd grootst gevierd samen met het programmateam van de drie kennisinstellingen.

Dankzij een SPRONG-subsidie van Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA kan de kennis van al deze instellingen, bedrijven en onderzoekers gebundeld worden, en kunnen data worden uitgewisseld. Dat maakt het mogelijk om grotere trends te zien en een vollediger beeld te krijgen. Meer over het onderzoeksproject NEWTEXECO.