Deze jonge ontwerpers leren je weer zelf naaien

Alumnus Tijn Roozen van AMFI bedacht een onderneming in naaipakketjes, waarmee mensen zelf een stijlvol kledingstuk kunnen maken. Het pakket van de start-up NAAI bevat een kledingontwerp van Tijn zelf, een stuk stof, garen, rits of knopen op maat en alle andere benodigheden. “We zijn dit met zijn allen verleerd, en daarmee is ook onze band met kleding veranderd.”
De grondstoffen voor mode- vaak fossiel- raken op. En ook gaan we niet bepaald duurzaam met onze kleding om; het moet goedkoop zijn en snel worden geleverd.
Tegelijk groeit bij veel mensen het besef dat ze dit wel anders zouden willen, denkt Tijn, die afstudeerde in de richting Design aan AMFI (HvA). Daar speelt de beginnend ondernemer op in, samen met drie andere oud-studiegenoten van AMFI. Samen zijn zij de start-up NAAI begonnen, waarmee mensen de vaardigheid om zelf kleding te maken opnieuw in de vingers kunnen krijgen.
Winkels verdwenen
“De inspiratie hiervoor komt eigenlijk van mijn overgrootouders”, vertelt Tijn. “Zij hadden een winkel, waarin ze zelf dingen verkochten om kleding te maken. Ik wilde iets soortgelijks inbrengen in deze tijd, vanuit de mindset dat als mensen hun eigen kleding maken, ze er meer waardering voor hebben, en ook meer geneigd zijn die te repareren.”
Alleen hebben de meeste mensen nu geen kennis of vaardigheden meer om zelf stof te bewerken, zag Tijn. Ook verdwijnen stoffen- en garenwinkels uit het straatbeeld.
En waren in de jaren ’80 tijdschriften met naai- en breipatronen niet aan te slepen; inmiddels worden die alleen in een bepaalde niche nog actief gebruikt. “De oudere tijdschriften hebben een beetje een geitenwollensokken-imago gekregen; het werkt niet voor de nieuwe generatie.”
Eenvoudig voor beginners
Het pakket om zelf een kledingstuk te maken van NAAI is daarom bedoeld om mensen laagdrempelig een stijlvol kledingstuk in elkaar te laten zetten; ook degenen die dit nog niet kunnen. Tijn: “Het is een soort Hello Fresh-pakket; alle ingrediënten zitten erbij.”

Want als je beginner bent, kan het behoorlijk wat stappen vragen voor je tot een creatie komt. “Vorig jaar had ik beloofd dat ik een jurk zou maken voor m’n zusje. Dan ga je stof kopen, waarna die weer een paar maanden in de kast ligt, terwijl je daarna nog patronen moet maken of vinden.
Die stappen hoef je hiermee niet te nemen; een kledingstuk van NAAI kun je in een middag in elkaar zetten.”
Creatieve hobby’s steeds populairder
NAAI sluit ook aan bij de trend van creatieve hobby’s – sinds corona groeit de belangstelling in ambacht als haken en breien. In deze drukke tijd vinden mensen het fijn om hun hoofd leeg te kunnen maken, ziet Tijn.
“Met social media en AI sta je altijd aan. Mensen zijn heel bewust op zoek naar het terugkrijgen van hun autonomie -over hoe ze consumeren, én hoe ze hun vrije tijd indelen. Je moet er echt voor kiezen om stil te staan.” Daarom zijn handwerk en creatieve cafés in opkomst, ook onder jongeren.

Creatief naaien blijft nog wel wat achter bij andere hobby’s, zoals haken. Wel worden steeds meer naaimachines verkocht; een groei die naar verwachting de komende jaren doorzet.
Verandering
Het doorbreken van de cirkel van onze huidige omgang met kleding en (ultra)fast fashion moet van industrie komen, vindt Tijn. De initiatieven om het anders te doen komen nu nog vooral van onderop.
“Het is dan handig om de tools te gebruiken die de industrie al heeft. En ook is het voor duurzame initiatieven essentieel om wel goed aan te sluiten bij wat de consument wil of nodig heeft.”
Ik heb stage gelopen bij Ronald van der Kemp, die met deadstock of overgebleven materialen werkt. Persoonlijk vind ik dat werken met duurzame materialen vanzelfsprekend zou moeten zijn.
Gedragsverandering
Hét doel van NAAI is uiteindelijk gedragsverandering. “Zodat we weer die andere band met kleding krijgen, die gaandeweg is verdwenen. Mensen weer verbinden met hun kleding.”
Over NAAI en het incubatorprogramma 10K
Tijn is afgelopen studiejaar afgestudeerd aan AMFI en werkt nu ongeveer een jaar aan de start-up NAAI, samen met drie andere AMFI-alumnae: Jinte van den Berg, Lola Noteboom en Joanne Olinga. “Omdat Jinte het design doet bij G-star, brengt zij veel technische kennis mee; dat is heel prettig”, zegt Tijn.
Momenteel volgen de ondernemers het programma 10K van het Venture Centre van de HvA, waar zij begeleiding krijgen om hun start-up een fase verder te brengen. Momenteel zijn ze bezig met de validatie – testen hoe dit aanslaat – en hun businessplan aan het afronden.
Binnenkort in nieuw naaimagazine
Binnenkort komt een nieuw magazine uit, Shopwork, gericht op jongeren en het huidige tijdperk, waarin handleidingen en patronen komen te staan om kledingstukken te maken van designers. Hierin verschijnt ook een interview met de oprichters van NAAI.