Een vleugje Hogeschool van Amsterdam op de Dutch Design Week

20 okt 2022 16:46 | Afdeling Communicatie

Volgende week is Eindhoven weer het decor van de Dutch Design Week. Ook onderzoekers, docenten en studenten van de HvA laten hier zien hoe de toekomst er uit kan zien. Een kleine greep uit wat de HvA in Eindhoven te bieden heeft.

‘Get Set’, dat is het thema van de 2022-editie van de Dutch Design Week. “De belangrijkste boodschap is dat mensen geactiveerd worden. Niets doen is geen optie meer. We moeten nu handelen,” aldus Mirjam van der Lubbe (creatief directeur van DDW22). Ook in de bijdrages van de HvA is die urgentie te voelen.

Nederland in 2070

Hoe is het om over vijftig jaar in Nederland te wonen? Wat betekent het als de zeespiegel een meter is gestegen? In de expositie A Visit to Emma laten Lorena Rege Turo, Ludwig Stigell en Nora Floor Post van de master Digital Design je ervaren hoe is om in 2070 te leven. A Visit to Emma is de hele week te zien

Een beter milieu begint bij jezelf

Het is een Postbus 51-slogan van begin jaren negentig, maar hij zou zo van toepassing kunnen zijn op het onderzoeksproject BASSTA van de HvA. Want hoe kun je mensen bewegen tot het beter scheiden van hun afval? Op de Dutch Design Week laat het onderzoeksproject zien hoe je met creatief design mensen laat nadenken over hun gedrag en ze wellicht in beweging kan zetten tot verbetering. Het project is de hele week te zien in de tentoonstelling ‘Collaboration for Impact’ in het Klokgebouw. ‘

Wat brengt mensen in beweging?

Mensen in beweging brengen. Dat neemt lector Creative Media for Social Change Tamara Witschge in dit geval heel letterlijk. Samen met onder meer de Johan Cruijff ArenA en de Amsterdamse gemeente onderzoekt zij hoe met behulp van moderne communicatiemiddelen mensen gestimuleerd worden om te kiezen voor duurzaam en slim reisgedrag van en naar het gebied waar naast de ArenA, ook een grote bioscoop en twee poppodia staan. Tamara vertelt over het project op 24 oktober op het Design Research & Innovation Festival in de Effenaar in Eindhoven. Naast Tamara zullen ook lector Troy Nachtigall (26 oktober) en onderzoeker Frank Kloos (27 oktober) op het DRIVE-festival over hun onderzoek vertellen.