Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

Hoe AI schoolleiders kan helpen

Door het groeiende lerarentekort zijn schoolleiders een groot deel van hun tijd bezig met logistieke vraagstukken. Daarmee komt de inhoudelijke ondersteuning steeds meer onder druk te staan. Hoe kun je beter inspelen op de behoeften van leraren en zorgen dat zij zich wel gezien en gewaardeerd voelen? Associate lector, Fadie Hanna verkent hoe ChatGPT schoolleiders kan helpen en hoe AI in de praktijk een verschil kan maken.

Samen met Marjolein van der Zee, universitair hoofddocent onderwijswetenschappen bij de Erasmus Universiteit Rotterdam, onderzocht Fadie Hanna, associate lector pedagogisch handelen in het beroepsonderwijs, hoe ChatGPT ingezet kan worden in het onderwijs. De tool kan helpen inzichten te verkrijgen in de ondersteuningsbehoeften van leraren, zoals met een digitale dagboekmethode. In een sociaal veilige omgeving kunnen leraren hun gedachten en emoties verwoorden en reflecteren op hun gemoedstoestand.

Ondersteunend hulpmiddel

De onderzoekers geven in de publicatie suggesties en voorbeelden voor het invoeren van prompts. Ook zijn fragmenten van gesprekken te lezen gebaseerd op een werkelijke casus. Hanna: “Ondanks de potentiële voordelen willen wij benadrukken dat ChatGPT nooit een vervanger mag zijn voor menselijke interactie of leiderschap. We zien dit echt als een hulpmiddel dat ondersteunend kan zijn in het analyseren en vertalen van reflecties naar concrete actiepunten.”

Het hele artikel is te lezen in het tijdschrift Basisschoolmanagement (mei, 2025)

Ook schreven zij een artikel hoe ChatGPT effectief ingezet kan worden voor het opstellen van een kwaliteitsverbeterplan. Dit is te lezen in vaktijdschrift Profiel (februari, 2025).(opent in nieuw venster)

Meer informatie over de onderzoekslijn van Fadie Hanna