Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

Hoe kan impulsiviteit op sociale media tot duurzamer consumentengedrag leiden?

De traditionele aanpak om consumentengedrag duurzamer te maken, focust zich op het vergroten van het bewustzijn van consumenten. Consumentengedrag is echter vaak impulsief en intuïtief. Sociale media versterken dit: ze verleiden ons tot snelle keuzes en impulsaankopen. Maar wat als we diezelfde mechanismen juist gebruiken om duurzame keuzes te stimuleren?

Deze week start Leontine van Geffen haar promotieonderzoek, waarvoor zij begin van dit jaar een NWO-lerarenbeurs kreeg. Zij onderzoekt hoe heuristieken – eenvoudige vuistregels die ons gedrag sturen – op sociale media kunnen worden ingezet om impulsief consumentengedrag een duurzame kant op te loodsen. 

Impulsief duurzaam

Leontine: “Traditioneel proberen we duurzaam consumentengedrag te stimuleren door bewustwording te vergroten. Maar het grootste gedeelte van ons handelen is onbewust. We weten ook dat sociale media, tegenwoordig het belangrijkste kanaal voor informatievoorziening, ook nog eens sterk inspelen op ons impulsieve gedrag. Ik ga onderzoeken hoe we diezelfde kracht kunnen gebruiken om duurzame keuzes, juist op sociale media, aantrekkelijk te maken.” 

Duurzame gedragsverandering

Met behulp van onder andere experimenten richt het promotieonderzoek zich op de effecten van verdwijnende content en dynamische sociale normen op duurzame keuzes in de context van sociale media. Zo wordt onderzocht of deze mechanismes duurzame gedragsverandering in domeinen als reizen, voeding en mode kunnen versnellen.