Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

Samen onderwijs verbeteren en vernieuwen

Marco Snoek, lector Leren en Innoveren, werkte mee aan het boek 'Maak samen je eigen onderwijs' dat handvatten biedt bij vernieuwing, verbetering en verandering van onderwijs. De boodschap is vooral onderwijsverandering weer terug te brengen naar waar het hoort: bij de teams die dagelijks met leerlingen werken. "Het sluit aan bij de inzichten die we afgelopen jaren hebben ontwikkeld binnen het lectoraat rond het leiderschap van leraren, het leren van leerlingen en innovatieprocessen in scholen.”

Onderzoek laat zien dat niet de schoolteams maar beleidsmakers, onderwijsinspectie en educatieve uitgeverijen vaak een groot stempel drukken op het onderwijs in de school. Op deze manier blijft de grootste motor van onderwijsverandering - namelijk die van de duizenden schoolteams - onderbenut. "In een tijd waarin ons onderwijs voor zoveel uitdagingen staat kunnen we ons dat niet permitteren.", beaamt ook lector Marco Snoek.

Hoe we het onderwijs innoveren 

In het boek 'Maak samen je eigen onderwijs' zijn ervaringen en tips van bijna 90 onderzoekers en professionals uit het werkveld verzameld. De publicatie staat vol met wetenschappelijke inzichten en praktische voorbeelden uit en over het primair en voortgezet onderwijs. Als antwoord op de centrale vraag 'Waarom, wat en hoe innoveren we het onderwijs?' bieden de hoofdstukken handvatten bij elk aspect van vernieuwing, verbetering en verandering. De boodschap is vooral onderwijsverandering weer terug te brengen naar waar het hoort: bij de teams die dagelijks met leerlingen werken.

Het boek is samengesteld door een redactieraad, onder leiding van prof. dr. Frank Cornelissen, hoogleraar Innovatie in het Onderwijs (UvA). Marco Snoek, lector Leren en Innoveren aan de HvA, Sharon Martens, oud-voorzitter van het Lerarencollectief en oud-schoolleider Elly Loman brachten bijdragen over het hoe van onderwijsinnovatie bij elkaar. Marco: "Dit deel sluit aan bij de inzichten die we afgelopen jaren hebben ontwikkeld binnen het lectoraat Leren & Innoveren rond het leiderschap van leraren, het leren van leerlingen en innovatieprocessen in scholen.”. Naast Marco droegen ook Ina Cijvat en André Koffeman bij aan hoofdstukken in het boek dat is uitgegeven door BOOM uitgevers.

 

Marco Snoek

“Bepaalde processen zijn lastig te veranderen binnen scholen. Vaak liggen daar hardnekkige patronen aan ten grondslag die niemands schuld zijn, maar die voortkomen uit structuren binnen de school. In het katern geven we handvatten hoe je de onderliggende knelpunten kunt bespreken en samen binnen de school op zoek kunt gaan naar oplossingen.”

Patronen in scholen

Marco schreef over dit thema in het voorjaar een katern over organisatiepatronen in scholen samen met Ina Cijvat(opent in nieuw venster).  “Bepaalde processen zijn lastig te veranderen binnen scholen. Vaak liggen daar hardnekkige patronen aan ten grondslag die niemands schuld zijn, maar die voortkomen uit structuren binnen de school. In het katern geven we handvatten hoe je de onderliggende knelpunten kunt bespreken en samen binnen de school op zoek kunt gaan naar oplossingen.”

Lees hier het katern over organisatiepatronen
(opent in nieuw venster)
Meer informatie over het lectoraat Leren en Innoveren