Oud-student Kate Antonenko ontwerpt jurk van bouwdoeken

1 sep 2022 20:00 | Afdeling Communicatie

Tijdens de jaaropening van de Hogeschool van Amsterdam trad zangeres Maud Brugmans op in een jurk die ontworpen is door oud-AMFI-student Kate Antonenko. Ze gebruikte daarvoor materiaal dat tijdens de bouw van het Jakoba Mulderhuis is gebruikt om de bouwplaats af te schermen. Het is tevens een ode aan Oekraïnse vrouwen in oorlog.

Kate Antonenko studeerde in 2014 af aan het Amsterdam Fashion Institute. Zij vertelt: “Voor deze specifieke jurk moest het thema zijn ‘larger than life’. Dit zette me aan het denken: in Oekraïne is het op dit moment oorlog, iets wat ik niet had kunnen voorzien tijdens mijn afstuderen. Ik ben Oekraïens. En vrijheid is ‘larger than life’. Daarom wilde ik dat de jurk hetzelfde onderwerp zou hebben als mijn afstudeercollectie. Dit betekende dat ik mijn afstudeercollectie wilde recyclen, dat is duurzamer dan nieuwe materialen gebruiken. En mijn afstudeercollectie lag toch in een berging. Die collectie heb ik gecombineerd met banners [bouwdoeken] die ik van de HvA heb gekregen.”

“Deze jurk, die sopraan Maud Brugmans draagt tijdens de opening, is een eerbetoon aan vrouwen in oorlog. Vrouwen die vechten, hun kinderen proberen te beschermen, of moeten vluchten. De jurk laat de wonden en littekens zien die de oorlog achterlaat; om dit te benadrukken heb ik een nietmachine gebruikt. De geschilderde bloemen zijn gemaakt van het katoen van mijn oude collectie. Dit maakt de jurk extra dramatisch; ze staan voor de gevoelens van vrouwen voor hun naasten.”

“Duurzaamheid is heel belangrijk binnen alle projecten aan het Amsterdam Fashion Insitute. Als studenten waren we echt op een missie om de mode-industrie beter en schoner te maken. Bij ieder studieproject moest je de docenten ervan overtuigen dat het nodig was nieuwe kleding te maken, en daarvoor een strategie presenteren.”

“Deze ambitie probeer ik ook mee te nemen in mijn dagelijks werk. Ik werk nu bij PVH, een merk van Tommy Jeans, waar ik bovenkleding voor dames ontwerp. Ik probeer zo duurzaam mogelijk te ontwerpen, met waar mogelijk gerecyclede en biologische materialen. Ook maak ik multifunctionele ontwerpen, die bijvoorbeeld omkeerbaar zijn, en zo ontworpen zijn dat ze lang meegaan.”

“De mode verduurzamen is een lastige en complexe opgave. Wat we in ieder geval kunnen veranderen, is onze houding en denkwijze. We kunnen ons afvragen hoeveel dingen we nou echt moeten kopen. En door producten beter te maken, gaan ze langer mee en is er minder afval. Met deze jurk wil ik deze denkwijze aanwakkeren, en daarnaast Oekraïne steunen in haar strijd voor vrijheid.”